Αναζητώντας τους leading influencers παγκοσμίως στις τεχνολογίες του ΑΙ, των Fintech και του Blockchain, ένα όνομα κάνει την εμφάνισή του across the board: Σπύρος Μάργαρης. Ο ελληνικής καταγωγής ιδιοκτήτης της ομώνυμης VC εταιρείας, θεωρείται ως αυθεντία γνώσης και insights στους προαναφερθέντες τομείς, ενώ εκτιμάται ως ένας ιδιαίτερα επιτυχημένος επενδυτής startup επιχειρήσεων, στο πορτφόλιο του οποίου την τελευταία 30ετία έχουν… συνωστιστεί ονόματα κορυφαίων success stories της διεθνούς entrepreneurship αγοράς.
Μέχρι πρότινος η αναφορά στην έννοια του “Triple Crown” για τους περισσότερους σχετιζόταν με το μπάσκετ και την κατάκτηση των τριών κορυφαίων τίτλων τους οποίους κυνηγά μια ομάδα, και που δεν είναι άλλοι από το ευρωπαϊκό και το εγχώριο πρωτάθλημα, καθώς επίσης και το κύπελλο. Όταν, όμως, αυτή η διάκριση αφορά στον επιχειρηματικό στίβο και δη σε παγκόσμιο επίπεδο, τότε σίγουρα λαμβάνει ξεχωριστή σημασία, όσο και αξία. Πόσο, μάλιστα, από τη στιγμή που αφορά ένα ελληνικής καταγωγής στέλεχος, που καταφέρνει και ισορροπεί μεταξύ ποικίλων συνθηκών, δράσεων και «καπέλων»! Ο λόγος για τον Σπύρο Μάργαρη, έναν venture capitalist, futurist, keynote ομιλητή και senior advisor ορισμένων εκ των πλέον αναγνωρίσιμων εταιρειών της διεθνούς startup σκηνής και ιδρυτής της ομώνυμης εταιρείας διαχείρισης επιχειρηματικών κεφαλαίων.
Ο κ. Μάργαρης αποτελεί τον 1ο influencer στο παγκόσμιο στερέωμα ο οποίος έλαβε την αρκούντως τιμητική αναγνώριση “Triple Crown” από την Onalytica, που με τη σειρά της θεωρείται ως μια εκ των κορυφαίων πλατφορμών λογισμικού influencer marketing. Πως τιμάται κάποιος με τη συγκεκριμένη διάκριση; Θα πρέπει να καταταχθεί ως αδιαμφισβήτητα κορυφαίος influencer στους θεματικούς τομείς των FinTech, Blockchain και Artificial Intelligence (AI).
Διάκριση η οποία ήρθε -περίπου- φυσιολογικά για τον Σπύρο Μάργαρη, καθώς έχει συμπληρώσει τουλάχιστον τρεις δεκαετίες επιτυχούς δραστηριοποίησης, γνώσης και εξειδίκευσης στους προαναφερθέντες τομείς. Τέτοιας, ώστε να έχει καταφέρει να μετουσιώσει τα εξαιρετικά πολύτιμα insights γνώσης σε επενδύσεις σε ουκ ολίγες startup επιχειρήσεις που έχουν αποδειχτεί αποτελεσματικές όσο και επικερδείς.
Μέσω της εταιρείας Margaris Ventures, ο κ. Μάργαρης μπορεί να εδρεύει στην Ζυρίχη, αλλά βρίσκεται διαρκώς εν κινήσει σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης. Οι απαιτήσεις πολλές και οι ρόλοι που έχει αναλάβει, διαφορετικοί: Έλεγχος και παροχή συμβουλών σε όσες εταιρείες έχει επενδύσει, πραγματοποίηση keynote ομιλιών και παρουσιάσεων από εταιρικά event μέχρι «φτασμένα» συνέδρια που περιστρέφονται γύρω από το FinTech, το InsureTech, τις τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης (Artificial Intelligence – AI), κυβερνοασφάλειας και του blockchain.
Επένδυση με χρώμα… ελληνικό!
Μπορεί ο κ. Μάργαρης να μην γεννήθηκε στην Ελλάδα, εντούτοις όμως ανέκαθεν ενδιαφέρεται για τα εντός των συνόρων τεκταινόμενα, ενώ όπως συνηθίζεται με τους ευπατρίδες διακατέχεται από την έντονη ανάγκη και επιθυμία της επιστροφής ενός μερίσματος από την επιτυχία του προς την κοινωνία που γέννησε και ανέθρεψε τους γονείς του και κατ’ επέκταση τον ίδιο.
Πρόσφατα, λοιπόν, εκτός όλων των άλλων, προχώρησε σε μια επένδυση στην Ελληνική εταιρεία mediastalker, η οποία και δραστηριοποιείται στην αγορά της κυβερνοασφάλειας, με εξειδίκευση στον τομέα της διαχείρισης ψηφιακών δικαιωμάτων. Πρόκειται για μια συνειδητή επιλογή του, η οποία εξάλλου κινείται σε γνωστικούς τομείς που γνωρίζει και με τους οποίους σχετίζεται απολύτως, όπως λ.χ. αυτοί της κυβερνοασφάλειας, του ΑΙ και του machine learning.
“Η mediastalker έχει καταφέρει να προστατεύσει με ολοκληρωμένο τρόπο το media περιεχόμενο (λ.χ. Pay-TV περιεχόμενο όπως είναι το «Game of Thrones», blockbuster ταινίες, τηλεοπτικές σειρές κ.ο.κ.), αλλά και το περιεχόμενο που προκύπτει από ζωντανές τηλεοπτικές μεταδόσεις, όπως είναι τα παιχνίδια του Champions League, του NBA, της Premier League κ.ά.μ, μέσω της πλήρους αξιοποίησης των Artificial Intelligence και machine learning. Η εταιρεία μέσω του μοναδικού αλγόριθμου που έχει αναπτύξει, την έχει αναδείξει σε κορυφαίο τεχνολογικό “παίκτη” στον τομέα δραστηριοποίησής της! Αρκεί να σημειωθεί πως πριν από μερικές εβδομάδες, η Ισραηλινή Charlton Ltd που συγκαταλέγεται μεταξύ των ηγέτιδων επιχειρήσεων διαχείρισης και διάθεσης αθλητικού περιεχομένου τόσο στην χώρα της όσο και στην περιοχή της ευρύτερης Μέσης Ανατολής, επέλεξε να εμπιστευτεί την λύση της mediastalker. Εάν κάποιος αναλογιστεί το εξαιρετικά προχωρημένο επίπεδο στο οποίο βρίσκεται το Ισραήλ στον τομέα της κυβερνοασφάλειας, γίνεται αντιληπτό το μέγεθος της επιτυχίας της mediastalker. Βέβαια, η τελευταία έχει συνάψει συμβόλαια συνεργασίας με το σύνολο των βασικών «παικτών» στον τομέα της κατοχής και διαχείρισης media δικαιωμάτων στην Ελλάδα, ενώ πρόσφατα και ο Κυπριακός τηλεπικοινωνιακός οργανισμός Cyta προστέθηκε στο πελατολόγιό της”.
Διδαχές από ένα μελλοντικό unicorn!
Ο Σπύρος Μάργαρης με το πέρασμα των χρόνων έχει καταφέρει πάντοτε να διαθέτει ένα -τουλάχιστον- ενδιαφέρον πορτφόλιο επενδύσεων, που διαθέτει startup εταιρείες με εξαιρετικές προοπτικές, δυναμική, cutting edge λύσεις, που εμπεριέχουν έντονη καινοτομία και είναι ικανές να επιφέρουν το πολυαναμενόμενο disruption σε ποικίλες αγορές. Τελευταία, από τα stock-picks του ξεχωρίζει η περίπτωση της wefox Group, η οποία παίζει κυρίαρχο ρόλο στο Ευρωπαϊκό insurtech γίγνεσθαι. Μάλιστα, ο ίδιος εκτιμά πως σύντομα η εν λόγω εταιρεία θα αποτελέσει unicorn, ήτοι η χρηματιστηριακή της αξία θα ξεπερνά το σημείο-σταθμό του 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων! Πρόκειται για μια εφαρμογή διαχείρισης ασφαλειών η οποία και επιτρέπει στους χρήστες-πελάτες να ενοποιήσουν το σύνολο των ασφαλιστικών πολιτικών και καλύψεων σε ένα και μόνο κεντρικό σημείο. Παράλληλα, το wefox εντοπίζει κενά στην κάλυψη και συνδέεται αυτομάτως με ασφαλιστικούς μεσίτες και πράκτορες οι οποίοι δύναται να συμβουλευτούν περαιτέρω τις ανάγκες κάλυψης. «Αν μη τι άλλο, η περίπτωση της wefox Group είναι ενδεικτική της προοπτικής και ισχύος που ενσωματώνει το insurtech απέναντι στις «παραδοσιακές» ασφαλιστικές εταιρείες. Πόσο, μάλλον, από τη στιγμή που startup εταιρείες οι οποίες και δραστηριοποιούνται στον τομέα του insurtech είναι πολλαπλάσια πιο ευέλικτες, όσο και ταχύτερες στην λήψη αποφάσεων, την πραγματοποίηση κινήσεων, βελτιώσεων και αλλαγών.
«Δεν θα πρέπει να διαφεύγει από το νου πως οι insurtechs δεν δεσμεύονται από πολυπρόσωπο ανθρώπινο δυναμικό ή ακριβά, δύσχρηστα όσο και παρωχημένα IT συστήματα παλαιάς κοπής. Οπότε, αυτές οι λεπτομέρειες δεν στερούν κατ’ ελάχιστον τα αναγκαία κεφάλαια για την αναζήτηση της καινοτομίας, αλλά και της εν γένει εξέλιξης της ίδιας της εταιρείας. Στόχος τους δε, είναι να σχεδιάζουν και να αναπτύσσουν καινούρια προϊόντα, εφαρμογές και λύσεις, οι οποίες στηρίζονται εξ’ ολοκλήρου στις σύγχρονες ανάγκες και τα «θέλω» των πελατών τους. Για αυτό και τελευταία παρατηρείται μια ολοένα και αυξανόμενη τάση οι «κλασικές» ασφαλιστικές εταιρείες να αναζητούν τρόπους και πεδία συνεργασίας με insurtechs. Πιστέψτε με, έχουν κατανοήσει πως εάν δεν αλλάξουν ριζικά όσο και άμεσα, τότε η τροχιά εκτός αγοράς βρίσκεται… ante portas!. Επιπροσθέτως, θα πρέπει να αντιληφθούν εγκαίρως πως εκτός των άλλων, τεχνολογικοί γίγαντες του μεγέθους και της δυναμικής των Apple, Amazon, Google κ.ά. ήδη πραγματοποιούν μια σειρά από «ανοίγματα» προς νέες καθετοποιημένες αγορές, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνεται και η ασφαλιστική. Οπότε, θεωρώ ως των εκ των ουκ άνευ πως ορισμένοι «παραδοσιακοί» παίκτες της ασφαλιστικής αγοράς θα τεθούν στο περιθώριο και θα πάψουν να υπάρχουν, όπως εξάλλου έχει συμβεί και στον τραπεζικό και εν γένει χρηματοπιστωτικό τομέα. Μάλιστα, θεωρώ πως η καθοδική τάση του φαινομένου θα επιταχυνθεί, ακολουθώντας ακόμη πιο γρήγορους ρυθμούς». Διεισδύοντας επί μακρόν στον πυρήνα της σκέψης και της λειτουργίας του insurtech, ο κ. Μάργαρης θεωρεί πως όσες εταιρείες επιθυμούν να αναδυθούν και να ακολουθήσουν μια επιτυχημένη πορεία στον εν λόγω επιχειρηματικό τομέα, οφείλουν να αποκτήσουν σε βάθος γνώση και τεχνολογική κατάρτιση σε μια σειρά από πτυχές του, όπως λ.χ. την τεχνητή νοημοσύνη, το Internet of Things (IoT), καθώς επίσης και τα Big Data.
«Εξαιρετικά χρήσιμο είναι να υπάρχει επίγνωση της ασφαλιστικής αγοράς, του τρόπου της λειτουργίας του, καθώς επίσης και η απαιτούμενη αίσθηση entrepreneurship. Επιπροσθέτως, δεν θα πρέπει να παραγνωρίζεται και το γεγονός πως οι ασφαλιστικές εταιρείες δραστηριοποιούνται σε ένα έντονα ρυθμιζόμενο περιβάλλον, οπότε η γνώση της νομοθεσίας και των ανάλογων πλαισίων αποδεικνύεται εξόχως χρηστική, ου μην και σωτήρια σε πλείστες περιπτώσεις».
Οι Fintechs μεταβάλουν το τοπίο της τραπεζικής
Ως ένας, τουλάχιστον, disruptive παράγοντας απέναντι σε έντονα παρωχημένα επιχειρηματικά μοντέλα, τα οποία έχουν αυτομάτως τεθεί εκτός λειτουργικότητας με την αλματώδη διείσδυση της τεχνολογίας, την σταδιακή αύξηση των νεότερης ηλικίας πελατών, την μεταβολή των συνηθειών και τις ιδιαιτερότητες της αγοράς θεωρεί ο κ. Μάργαρης τις Fintech εταιρείες σε σχέση με τα «παραδοσιακά» τραπεζικά ιδρύματα. «Έχει παρατηρηθεί πως η πλειοψηφία των τελευταίων δεν δείχνουν να εμφορούνται από τον απαραίτητο βαθμό αποφασιστικότητας, πίστης και δέσμευσης για την πραγματοποίηση θεμελιωδών αλλαγών, που επείγουν. Ξέρετε, σε καθημερινή βάση συναντώ τράπεζες που εμμένουν να διαθέτουν και να συντηρούν ένα από καιρό ξεπερασμένο business model, που συνοδεύεται και υποστηρίζεται από πλήρως παρωχημένα legacy πληροφοριακά συστήματα. Αποτέλεσμα; Οι ανάγκες και οι απαιτήσεις της αγοράς να τους έχουν ξεπεράσει προ πολλού. Ο δε ανταγωνισμός τους πραγματοποιεί άλματα προόδου και ανάπτυξης με το βλέμμα στο μέλλον, σε αντίθεση με τους ίδιους που κινούνται βαδίζοντας προς τα πίσω… Κι αυτό, παρά το γεγονός ότι ακόμη το fintech βρίσκεται σε πρώϊμο επίπεδο, με τις λύσεις, τα προϊόντα, τις εφαρμογές και τα μοντέλα που θα αναπτυχθούν στους κόλπους του να βρίσκονται καθ’ οδόν! Τότε, θα είναι εξαιρετικά αργά για αυτού του είδους τους κολλημένους στο παρελθόν τραπεζικούς «παίκτες» να αντιδράσουν ή να αλλάξουν. Πλέον, θεωρείται ζήτημα χρόνου, ώστε οι τραπεζικές υπηρεσίες να γίνονται πράξη, δίχως συμμετοχή από μέρους του πελάτη!”.
Το ΑΙ μπορεί και πρέπει να απευθυνθεί και σε ΜμΕ!
Μια από τις ενστάσεις που γεννώνται άμα τη εμφανίσει των νεότευκτων τεχνολογιών και δη όσες λαμβάνουν μια περισσότερο μαζική μορφή, είναι εάν αφορούν ή απευθύνονται σε μικρότερου μεγέθους εταιρείες, όπως είναι αυτές που κατά κόρον συναντώνται εντός των συνόρων. Μικρομεσαίες, ατομικές ή οικογενειακές επιχειρήσεις, δηλαδή. Άραγε, ποιο είναι το status που επικρατεί με την τεχνητή νοημοσύνη σε σχέση με αυτού του μεγέθους τις μικρές και μεσαίου μεγέθους εταιρείες; Ο Σπύρος Μάργαρης δεν… μασά τα λόγια του: «Πράγματι, εάν κάποιος προσπαθήσει να θέσει σε ευθεία αντιπαραβολή τις ΜμΕ ώστε να ανταγωνιστούν άμεσα με τους επιμέρους τεχνολογικούς γίγαντες, η μάχη θα έχει έναν, όσο και αυταπόδεικτα νικητή! Σε αυτή την πραγματικότητα συντείνουν αναρίθμητοι παράγοντες, εκ των οποίων ξεχωρίζουν το αυταπόδεικτα ταλέντο του ανθρώπινου δυναμικού των τεχνολογικών επιχειρήσεων, τα κεφάλαια που αυτές είναι σε θέση να επενδύσουν στους τομείς της έρευνας και της ανάπτυξης, του σχεδιασμού νέων προϊόντων και εφαρμογών, καθώς επίσης και της διάδοσης της αναγκαιότητας υιοθέτησής τους. Βέβαια, καθώς το επιχειρείν δεν κινείται σε μια ευθεία γραμμή, ούτε αποτελεί εξ’ ολοκλήρου ζήτημα αριθμών, οι ΜμΕ προκειμένου να έχουν μια σοβαρή πιθανότητα να σταθούν επάξια όσο και ανταγωνιστικά απέναντι στους μεγάλους ΙΤ «παίκτες», οφείλουν να μην παίξουν το παιχνίδι των τελευταίων, αλλά αντιθέτως να εντοπίσουν και εν συνεχεία αναδείξουν τα δικά τους πλεονεκτήματα, αλλά και τα ισχυρά σημεία USPs (Unique Selling Propositions – USPs) που διαθέτουν. Μια ακόμη χρηστική κίνηση που μπορούν να κάνουν δεν είναι άλλη από το να συνεργαστούν με ΑΙ εταιρείες ή ακόμη και να προβούν σε αδειοδότηση λύσεων τεχνητής νοημοσύνης. Ξέρετε, στο τέλος της ημέρας, το μέγιστο ζητούμενο είναι η διασφάλιση αξίας προς τους πελάτες. Σε αυτή την προσπάθεια, το AI παίζει έναν εξαιρετικά σημαντικό ρόλο ώστε αυτό να γίνει πράξη, αλλά δεν αποτελεί και θέσφατο! Άρα, δεν επαφίεται αποκλειστικά στους αλγόριθμους προκειμένου να… αναδείξουν τους νικητές της κούρσας της αγοράς, αλλά απαιτούνται εξαιρετικές εφαρμογές και λύσεις που οι ίδιοι οι πελάτες αναζητούν να χρησιμοποιήσουν. Εξάλλου, οι πελάτες διόλου ενδιαφέρονται σχετικά με το πόση ή τι είδους τεχνολογία αξιοποιείται, αρκεί το προϊόν είτε η εφαρμογή να είναι αποτελεσματική, αποδοτική, να λειτουργεί απροβλημάτιστα και με συνέπεια».
- Ο Σπύρος Μάργαρης, είναι venture capitalist και ιδρυτής της εταιρείας Margaris Ventures, που εδρεύει στη Ζυρίχη. Αποτελεί τον 1ο influencer διεθνώς ο οποίος έλαβε την “Triple Crown” αναγνώριση από την Onalytica, την κορυφαία πλατφόρμα λογισμικού influencer marketing. Συμμετέχει στο Advisory Board του wefox Group, είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου και Coach στην ελληνική εταιρεία Mediastalker, είναι Appoointed Venture Partner στην SparkLabs Global Ventures, ενώ συμμετέχει και ως Senior Advisor στο F10, ένα Fintech Incubator και Accelerator.