O Αντώνης Φρίγγας, PhD, Head of Software Development της SQLearn mobile, εξηγεί γιατί είναι απαραίτητη η ανάπτυξη mobile περιεχομένου από τις σύγχρονες επιχειρήσεις, επισημαίνει τις διαφορές των mobile sites και mobile apps και παρουσιάζει τις υπηρεσίες που παρέχει η SQLearn mobile σε μεγάλες εταιρείες και οργανισμούς.

NetWeek: Ποιο είναι το όραμα και οι στόχοι της SQLearn; Ποια η θέση της εταιρείας στην ελληνική αγορά;

Αντώνης Φρίγγας: Το όραμα της SQLearn είναι η παροχή ολοκληρωμένων λύσεων και υπηρεσιών, ανεξαρτήτως αν αυτές παρέχονται μέσα από σταθερές ή φορητές συσκευές. Η εταιρεία από την ίδρυσή της είχε ως σκοπό την παροχή υπηρεσιών ηλεκτρονικής εκπαίδευσης, δίνοντας λύσεις για hosting, πλατφόρμες και παραγωγή πολυμεσικού υλικού.

Από το 2009, ξεκινώντας από πιλοτικές εφαρμογές mobile learning, η SQLearn εισήλθε στο χώρο των mobile apps και mobile sites και σταδιακά δημιουργήθηκε ξεχωριστό τμήμα μέσα στην εταιρεία, το οποίο ήδη παρέχει υπηρεσίες σε μεγάλες εταιρείες και οργανισμούς.

NetWeek: Ποιοι είναι οι κύριοι τομείς δραστηριοποίησης της εταιρείας;

Αντώνης Φρίγγας: Η SQLearn ασχολείται με την ανάπτυξη εξειδικευμένων ιστοτόπων, με την ανάπτυξη mobile σελίδων και εφαρμογών και με τη σύγχρονη και ασύγχρονη ηλεκτρονική εκπαίδευση.

NetWeek: Οι επιχειρήσεις έχουν αρχίσει, πλέον, να δημιουργούν εφαρμογές για τις πλατφόρμες των κινητών, τόσο για τα προϊόντα τους όσο και για τις υπηρεσίες που παρέχουν, αλλά και να προσπαθούν να κάνουν τις ιστοσελίδες τους περισσότερο εύχρηστες για τα κινητά τηλέφωνα, προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες των πελατών τους. Ποια είναι η πρόταση της SQLearn στον τομέα του mobile;

Αντώνης Φρίγγας: Η εταιρεία μας μπορεί να αναπτύξει mobile sites, αλλά και mobile applications, δίνοντας τη δυνατότητα σε εταιρείες να προβληθούν και να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους και μέσω της χρήσης νέων τεχνολογιών.

Μπορούμε να προσαρμόσουμε υπάρχουσες ιστοσελίδες, ώστε να απεικονίζονται σωστά σε φορητές συσκευές, διατηρώντας όλες τις λειτουργίες τους, ενώ ταυτόχρονα αναλαμβάνουμε την ανάπτυξη custom mobile applications για iPhone, iPad και Android, αναλόγως των αναγκών του πελάτη και το κοινό στο οποίο απευθύνεται.

NetWeek: Ποια η διαφορά mobile site και mobile app;

Αντώνης Φρίγγας: Το mobile site αφορά στη διαμόρφωση μιας ιστοσελίδας, ώστε να είναι φιλική (δηλαδή ευανάγνωστη, γρήγορη στο κατέβασμα, λειτουργική) στους χρήστες που θα την προσπελάσουν μέσω του κινητού τους τηλεφώνου. Απευθύνεται στην πλειοψηφία των κινητών τηλεφώνων που κυκλοφορούν αυτή τη στιγμή στην αγορά. Τα mobile applications είναι εξειδικευμένες εφαρμογές, οι οποίες απευθύνονται σε συγκεκριμένα λειτουργικά συστήματα κινητών τηλεφώνων και έχουν τη δυνατότητα να εκμεταλλευτούν πλήρως το hardware της συσκευής.

Τα mobile applications συνήθως διατίθενται από ένα κεντρικό on line market place, όπως είναι το App Store της Apple για συσκευές που χρησιμοποιούν iOS (iPhone, iPad, iPod touch) ή το Android Market της Google, για συσκευές που τρέχουν λογισμικό Android.

Συνήθως οι χρήστες θα προτιμήσουν να χρησιμοποιήσουν ένα mobile application έναντι της αντίστοιχης ιστοσελίδας, λόγω της ευκολότερης προσβασιμότητάς του, αλλά και των αυξημένων δυνατοτήτων που προσφέρει.

NetWeek: Σε ποιες εταιρείες απευθύνονται οι λύσεις και οι υπηρεσίες σας;

Αντώνης Φρίγγας: Με τη ραγδαία άνοδο του mobile web, και με ποσοστό μεγαλύτερο του 60% των χρηστών smart phone να διαθέτουν 3G συνδέσεις, θα έλεγα ότι τα mobile sites απευθύνονται σε οποιαδήποτε εταιρεία, αφού πλέον αποτελούν αναγκαιότητα. Από την άλλη, τα native mobile applications έρχονται να καλύψουν συγκεκριμένες αγορές και ανάγκες, έχοντας τη δυνατότητα παροχής εξειδικευμένων υπηρεσιών μέσω της αξιοποίησης στο μέγιστο βαθμό του hardware μιας συσκευής, π.χ. παροχή location based services με χρήση GPS.


NetWeek: Γιατί είναι απαραίτητη η δημιουργία mobile περιεχομένου από τις επιχειρήσεις;

Αντώνης Φρίγγας: Στη σημερινή εποχή, όπου όλοι δεχόμαστε καθημερινά καταιγισμό από πληροφορίες, είναι σίγουρο ότι αν κάποιος φτάσει στην ιστοσελίδα σου από το κινητό του και δεν είναι σωστά διαμορφωμένη, ώστε να βρει εύκολα την πληροφορία που αναζητά, είναι πολύ πιθανό ότι δεν θα ασχοληθεί περισσότερο και απλά θα συνεχίσει την περιήγησή του στο Διαδίκτυο.

Η σωστή διαμόρφωση του περιεχομένου και η χρήση των κατάλληλων τεχνολογιών που εξασφαλίζουν την πρόσβαση τόσο στο περιεχόμενο μιας ιστοσελίδας, όσο και στις υπηρεσίες που αυτή προσφέρει (π.χ. eshop) είναι τα συστατικά για ένα επιτυχημένο mobile site ή mobile app. Παράλληλα υπάρχουν ζητήματα που σχετίζονται με τις κλασικές ιστοσελίδες, τα οποία πρέπει να λαμβάνονται υπόψη σε ότι αφορά την αναγκαιότητα ενός mobile site ή ενός mobile application.

Ενδεικτικά αναφέρω ότι πρέπει να αποφεύγονται ασύμβατες τεχνολογίες που ενδεχομένως χρησιμοποιούνται στο κεντρικό site (π.χ τα flash/silverlight δεν υποστηρίζονται από το iPhone) καθώς και ο μεγάλος όγκος δεδομένων κατά τη φόρτωση της σελίδας, κάτι που συνήθως μεταφράζεται σε μεγάλους χρόνους αναμονής για τον χρήστη ή/και υψηλές χρεώσεις αν ο χρήστης είναι σε 3G.

NetWeek: Ποια είναι τα οφέλη που μπορεί να αποκομίσει μια εταιρεία μέσα από ένα mobile site ή mobile application;

Αντώνης Φρίγγας: Η ανάπτυξη ενός mobile site από μια εταιρεία μπορεί να αποτελέσει μια επιπλέον παροχή προς τους υπάρχοντες πελάτες της, αλλά ταυτόχρονα και μια διευκόλυνση που θα προσελκύσει καινούργιους. Από την άλλη, η ανάπτυξη μιας native εφαρμογής για iPhone ή Android εξασφαλίζει παρουσία στο App Store της Apple ή στο Android Market της Google και προβάλλει την εταιρεία σε νέο κοινό. Συχνά η δυνατότητα διαφημιστικών εσόδων επιπλέον αυτών που δίνει το κλασικό site μπορεί να βοηθήσει μια εταιρεία στην αρχική χρηματοδότηση της ανάπτυξης ενός mobile site ή ενός mobile app.

NetWeek: Υπάρχει η αντίληψη ότι τα mobile apps, ειδικά αυτά για το iPhone, έχουν υψηλό κόστος. Αληθεύει αυτό;

Αντώνης Φρίγγας: Ολα εξαρτώνται από την πολυπλοκότητα της εφαρμογής και το πλήθος των λειτουργιών της. Είναι λογικό να υπάρχει αυξημένο κόστος, αφού η αγορά είναι καινούργια και η γλώσσα προγραμματισμού που χρησιμοποιείται για την ανάπτυξη iPhone εφαρμογών δεν είναι ιδιαιτέρως διαδεδομένη στην Ελλάδα. Παρόλα αυτά, η εταιρεία μας προσπαθεί πάντα να κρατάει τις τιμές σε χαμηλά επίπεδα, αφού στοχεύουμε στην αύξηση της πελατειακής μας βάσης.

Εχουμε μάλιστα δημιουργήσει ένα προϊόν με την ονομασία “Αpps for you”, το οποίο απευθύνεται σε οποιαδήποτε εταιρεία θέλει iPhone ή Android app με χαμηλό κόστος και δίνει τη δυνατότητα για εμφάνιση των τελευταίων νέων, παρουσίαση προϊόντων και υπηρεσιών, δυνατότητα επικοινωνίας και eshop.

NetWeek: Μπορείτε να αναφερθείτε σε κάποια παραδείγματα mobile εφαρμογών που έχει αναπτύξει η SQLearn;

Αντώνης Φρίγγας: Η πλέον γνωστή εφαρμογή που κυκλοφορήσαμε στο iPhone στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ονομάζεται «Πόση Βενζίνη» και κάνει χρήση του GPS της συσκευής και του Google Maps προκειμένου να υπολογίσει την κατανάλωση βενζίνης για μια δεδομένη διαδρομή που ορίζει ο χρήστης. Αλλες εφαρμογές που έχουμε κυκλοφορήσει αφορούν ειδησεογραφικά sites που ήθελαν εφαρμογές ενημέρωσης των αναγνωστών τους, εφαρμογή on site αξιολόγησης υπηρεσιών μέσω android tablet, εφαρμογές αξιοποίησης της τοποθεσίας του χρήστη για εμφάνιση των αντίστοιχων πληροφοριών, εφαρμογές που προωθούν loyalty programs καθώς και αρκετές custom εφαρμογές προσαρμοσμένες σε συγκεκριμένες ανάγκες πελατών.

NetWeek: Πώς ξεπερνιέται το εμπόδιο των διαφορετικών λειτουργικών συστημάτων και τύπων συσκευών;

Αντώνης Φρίγγας: Σε ότι αφορά τα mobile sites υπάρχουν διαφορετικοί κανόνες που ακολουθεί κάθε είδος λειτουργικού συστήματος, οι οποίοι λαμβάνονται υπόψη κατά τη σχεδίαση, ώστε να επιτευχθεί το βέλτιστο αποτέλεσμα. Η πρόσβαση σε λειτουργίες του hardware της συσκευής είναι περιορισμένη, οπότε για πιο εξειδικευμένες λύσεις προτείνεται η ανάπτυξη mobile application.

NetWeek: Τι απαιτείται για να δημιουργηθεί μία ολοκληρωμένη mobile εμπειρία; Ποιες είναι οι προκλήσεις και τα σημεία τα οποία πρέπει να προσέξουν οι εταιρείες ώστε ο δέκτης του περιεχομένου να λαμβάνει την ίδια εμπειρία, είτε πρόκειται για mobile site, είτε για την κανονική ιστοσελίδα;

Αντώνης Φρίγγας: Υπάρχουν διάφορα σημεία που πρέπει να προσεχθούν. Το κυριότερο αφορά τις τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται στην κλασική ιστοσελίδα, καθώς πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη για χρήση web services και εύκολο theming. Εξίσου σημαντικός είναι ο τρόπος παρουσίασης του περιεχομένου, ώστε να προσαρμόζεται στο μικρό μέγεθος οθόνης, αλλά και η διατήρηση των λειτουργιών/ υπηρεσιών της ιστοσελίδας, είτε την βλέπουμε από υπολογιστή είτε από φορητή συσκευή, αλλά και η αποφυγή ασύμβατων τεχνολογιών, όπως είναι π.χ .το flash που δεν εμφανίζεται σε συσκευές με iOS (iPhone, iPad, iPod touch).

NetWeek: H SQLearn έχει μεγάλη εμπειρία στο χώρο του e-learning. Πώς μπορεί το mobile περιβάλλον να αξιοποιηθεί στο e-learning; Μπορείτε να αναφέρετε κάποια παραδείγματα;

Αντώνης Φρίγγας: Η συνδυασμένη χρήση τεχνολογιών μπορεί να βοηθήσει και στο χώρο του e-learning. Πρόσφατα ολοκληρώσαμε μια εφαρμογή ηλεκτρονικής μάθησης μέσω iPad για λογαριασμό γνωστής αλυσίδας ηλεκτρονικών. Αξιοποιήσαμε το μεγάλο μέγεθος οθόνης του iPad για την προβολή βίντεο προϊοντικών εκπαιδεύσεων και παρουσιάσεων, ενώ δίνεται η δυνατότητα στους εκπαιδευτές να ανανεώνουν διαρκώς τις πηγές που προσφέρονται στους εκπαιδευόμενους, αλλά και να προσθέτουν καινούργιες.

NetWeek: Ποια είναι τα μελλοντικά σχέδια της SQLearn;

Αντώνης Φρίγγας: H SQLearn, έχοντας κατακτήσει την αγορά του e-learning στην Ελλάδα, φιλοδοξεί να κατακτήσει και την mobile αγορά, προσφέροντας ολοκληρωμένες λύσεις και custom εφαρμογές.