Εχοντας ξεπεράσει τα νηπιακά στάδια «θεοποίησης» της τεχνολογίας per se, η Ελλάδα κάνει τα επόμενα βήματα της στο δρόμο της ψηφιακής σύγκλισης, με τις δυνάμεις της αγοράς να εστιάζουν στην παροχή ανώτερης υπηρεσίας στον τελικό καταναλωτή, σε ανταγωνιστικό κόστος.

Αυτό ήταν το βασικό συμπέρασμα των παρουσιάσεων που πραγματοποιήθηκαν στο Telecommunications, Media and Technology Conference, που διοργάνωσαν για δεύτερη συνεχή χρονιά οι Financial Times, σε συνεργασία με την BOUSSIAS. Το συνέδριο πραγματοποιήθηκε στις 31 Μαΐου, στο ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετανία.

Το μεγάλο στοίχημα της τεχνολογικής υπερπήδησης
Το όραμα της κυβέρνησης για την ευρυζωνικότητα, αλλά και τις πολιτικές που θα εφαρμοσθούν για την προώθηση του e-government, της πολιτικής ανοικτής πρόσβασης, του FTTH (Fiber To The Home) και της διαχείρισης του φάσματος παρουσίασε στο κοινό του Telecommunications, Media and Technology Conference o Σωκράτης Κάτσικας, Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

Σκοπός των πολιτικών της κυβέρνησης είναι, σύμφωνα με τον Σ. Κάτσικά, όχι μόνο η κάλυψη, αλλά και η υπερπήδηση του χάσματος που χωρίζει την Ελλάδα από την Ευρωπαϊκή Ενωση στη διείσδυση της ευρυζωνικότητας, με χρονικό ορόσημο το 2015. Στην προώθηση της ευρυζωνικότητας έμφαση δίνεται στην επίτευξη της πανελλήνιας ευρυζωνικής κάλυψης, στην δημιουργία υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας αλλά και στην ενίσχυση της ευρυζωνικότητας στα νοικοκυριά, καθώς στις επιχειρήσεις, το penetration της ευρυζωνικότητας δεν υπολείπεται σημαντικά του ευρωπαϊκού μέσου όρο.

Η επίτευξη της τεχνολογικής υπερπήδησης περνά μέσα από την πολιτική ανοιχτής πρόσβασης και του FTTH project. «Ο ρόλος του ρυθμιστή για την εφαρμογή της open access πολιτικής είναι ιδιαίτερα σημαντικός», τόνισε ο Σ. Κάτσικάς, ενώ, αναφερόμενος στη δομή του ανταγωνισμού στην ελληνική αγορά τόνισε ότι «αυτή τη στιγμή, δεν μπορεί ιδιώτης να αναπτύξει εθνικό δίκτυο, άρα θα καταφύγουμε με στη λύση της μεσολάβησης του κράτους».

Για το FTTH project, ο Σ. Κάτσικας υπερθεμάτισε της ανάγκης ανασχεδιασμού του project, αφού «δεν ήταν βιώσιμο οικονομικά με τον τρόπο που το είχε σχεδιάσει η προηγούμενη κυβέρνηση». Γι’ αυτό το λόγο, η κυβέρνηση προέβη σε διορισμό οικονομικού συμβούλου του project, ώστε να υπάρχει αξιόπιστη αποτίμηση μέχρι το τέλος του χρόνου.

Το στοιχείο του εξορθολογισμού κυριαρχεί και στη διαχείριση του φάσματος, αφού, σύμφωνα με τον Σ. Κάτσικά, η διαδικασία αξιολόγησης αναθεωρείται, με σκοπό τη μείωση χρόνου αδειοδότησης κεραιών, ώστε να φτάσουμε στους ευρωπαϊκούς μέσους όρους. Αυτό θα τελειώσει μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου. Επίσης, εξετάζεται εκ νέου και ο χάρτης ραδιοφωνικών συχνοτήτων, αλλά και σχεδιάζεται ο χάρτης για τις μεταδόσεις ψηφιακών εκπομπών. Τέλος, σημαντική προτεραιότητα για την κυβέρνηση αποτελεί και η χωροθέτηση του πάρκου κεραιών.

Στον απόηχο της κρίσης, ένας νέος κόσμος γεννιέται
Τα χαρακτηριστικά της νέας εποχής της πληροφορίας, και ιδιαίτερα η ευρεία αποδοχή των ανοικτών προτύπων και των online εργαλείων κοινωνικής δικτύωσης ήταν το κύριο θέμα της παρουσίασης του Ηλία Δρακόπουλου, Γενικού Διευθυντή Επιχειρησιακών και Εταιρικών πελατών ΟΤΕ. Αποτιμώντας τις συνέπειες της κρίσης, ο Η. Δρακόπουλος επισήμανε ότι, πολλές επιχειρήσεις μείωσαν τις στρατηγικές επενδύσεις, δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση στη μείωση του λειτουργικού κόστους.

Η κατεύθυνση αυτή, αύξησε την αποδοχή των σύγχρονων τεχνολογιών, προωθώντας την ιδέα των καινοτομικών λύσεων, σε μικρό κόστος. Με το κόστος των τεχνολογιών να μειώνεται, έμφαση δίνεται πλέον στην ανάπτυξη υπηρεσιών πρόσθετης αξίας.

Αιχμή του τεχνολογικού δόρατος είναι το cloud computing. «Η έμφαση στο χαμηλό κόστος θα αυξήσει την αποδοχή του cloud computing, και ιδιαίτερα την πιο ώριμη κατηγορία του cloud computing, που είναι το Software as a Service, του οποίου τα πλεονεκτήματα είναι κατανοητά στην αγορά», υπογράμμισε ο Η. Δρακόπουλος. Ο ίδιος αναφέρθηκε και στη γέννηση ενός νέου trend που προκύπτει από την όσμωση της διάδοσης των social networks και του Software as a Service, του λεγόμενου «κοινωνικού cloud computing».

Σύμφωνα με τον Η. Δρακόπουλο, το αυξημένο ποσοστό αποδοχής των κοινωνικών δικτύων(από 33% το 2007 σε 48% το 2008), αλλά και της χρήσης Internet, ακόμα και σε μεγαλύτερες γενιές αλλάζει άρδην το μοντέλο του επιχειρείν στην αγορά τηλεπικοινωνιών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η αύξηση της χρήσης του Internet για την αγορά ταξιδιών.

Οι νέες δομές που αναπτύσσονται στην αγορά, θα επιφέρουν τη συνεπακόλουθη αλλαγή στον ρόλο των παικτών της αγοράς. Από τη στιγμή που το περιεχόμενο γίνεται ψηφιακό, το μοντέλο διανομής του δυσχεραίνεται. Για τον Η. Δρακόπουλο, ιδιαίτερο ενδιαφέρον θα παρουσιάσει στο μέλλον η επικοινωνία μηχανής προς μηχανή, η σύγκλιση αλυσίδων αξίας Internet και κινητής τηλεφωνίας, και φυσικά το μεγάλο στοίχημα της ενοποιημένης παροχής υπηρεσιών οπουδήποτε, και σε οποιαδήποτε συσκευή.


Ψηφιακή εποχή ante portas για τη δημόσια τηλεόραση
Στην μετάβαση της τηλεόρασης στην ψηφιακή εποχή εστίασε ο Γιώργος Γαμπρίτσος, Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΤ. Οπως επισήμανε ο ίδιος, «το τηλεοπτικό μοντέλο αλλάζει σημαντικά με την είσοδο του ψηφιακού περιεχομένου στην εικόνα, με κατεύθυνση σε mobile TV, web TV και τρισδιάστατη τηλεόραση. Το περιεχόμενο και η τεχνολογία είναι πλέον αλληλένδετα συνδεδεμένα».

Η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή αποτελεί μεγάλη πρόκληση για την ΕΡΤ, η οποία, στο πλαίσιο του δημόσιου χαρακτήρα της, θα εστιάσει στην ψηφιακή εξέλιξη της εκπαιδευτικής τηλεόρασης, αλλά και στην μετάδοση παγκόσμιων γεγονότων (όπως είναι το παγκόσμιο κύπελλο ποδοσφαίρου) σε ψηφιακό σήμα, με κάλυψη σε όλα της τα μέσα (TV, radio, web).

Για να επιτύχει τους στόχους της, η ΕΡΤ προβαίνει σε εξοικονόμηση πόρων, για επένδυση στο ψηφιακό σήμα, «μακριά από στρεβλώσεις της αγοράς».
Σύμφωνα με τον Γ. Γαμπρίτσο, η ΕΡΤ είναι έτοιμη να επεκτείνει την εμβέλεια των ψηφιακών καναλιών, και την μετατροπή των αναλογικών καναλιών σε MPEG-4. Σκοπός να επικοινωνηθεί στο κοινό η αγορά αποκωδικοποιητών MPEG-4, που είναι συμβατοί με το MPEG-2, στο οποίο ήδη εκπέμπουν τα ψηφιακά κανάλια της ΕΡΤ – επιδίωξη που αποτελεί προτεραιότητα και για την Digea.

Κι ενώ στο θέμα της επικοινωνίας προς το κοινό, ΕΡΤ και Digea εμφανίζουν σύμπνοια απόψεων, ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΤ ανέφερε ότι, στο θέμα της μετάβασης στην επίγεια ψηφιακή τηλεόραση, «τώρα άρχισε να κάνει συντονισμένη προσπάθεια η Digea, αν και μερίδιο ευθύνης έχει και η πολιτεία». Αναφερόμενος στη μετάβαση στην επίγεια ψηφιακή τηλεόραση, ο Γ. Γαμπρίτσος επιβεβαίωσε ότι ο στόχος του 2012 είναι πλέον ανέφικτος, και ότι ως νέα ημερομηνία-στόχος ορίζεται το 2015.

Ο ψηφιακός σχεδιασμός, εφαλτήριο οικονομικής ανάπτυξης για την Ελλάδα
Στους πυλώνες ανάπτυξης ψηφιακού σχεδιασμού, και στην αναπτυξιακή του επίδραση στον ελληνικό ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, αναφέρθηκε στην παρουσίαση του ο Αντώνης Μαρκόπουλος, Ειδικός Γραμματέας Ψηφιακού Σχεδιασμού στο Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας & Εμπορικής Ναυτιλίας. Σύμφωνα με τον Α. Μαρκόπουλο, ο ψηφιακός σχεδιασμός βασίζεται στους πυλώνες της αποτελεσματικότητας, βιωσιμότητας, ποιότητας και διάρκειας.

«Είναι κρίσιμο, στην παρούσα φάση, η υιοθέτηση μοντέλων με προοπτική. Δεν υπάρχουν περιθώρια για έργα που θα έχουν απαξιωθεί τεχνολογικά με την ολοκλήρωσή τους -έχουμε δει τέτοια έργα στο παρελθόν. Το ίδιο ισχύει και για την ολοκλήρωση έργων με ποιοτικούς και ποσοτικούς δείκτες, που δεν θα αντικατοπτρίζουν προθέσεις, αλλά αυστηρά κριτήρια για την ολοκλήρωση ή μη ενός έργου». Για τον ίδιο, οι επιχειρήσεις τεχνολογίας καλούνται να υιοθετήσουν και πράσινες δράσεις, με περιβαλλοντικό αντίκρισμα.

Αναφερόμενος στο ψηφιακό χάσμα μεταξύ ελλήνων και ευρωπαίων (34% των ελλήνων χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο εβδομαδιαία, ενώ το 60% των ευρωπαίων το χρησιμοποιούν σε ημερήσια βάση), ο Α. Μαρκόπουλος τόνισε ότι «έχει γίνει πρόοδος, αλλά έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας για τη σύγκλιση».

Μιλώντας εκ μέρους της κυβέρνησης, ο Α. Μαρκόπουλος μίλησε για την προτεραιότητα που δίνεται στην στήριξη του μοντέλου της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, αλλά και των νέων επιχειρηματικών πρωτοβουλιών που θα καλύψουν τα κενά της αγοράς. Επίσης, στην αξιοποίηση του Jeremie, με ενισχύσεις υψηλότερου ρίσκου, για επιχορήγηση στο αρχικό στάδιο της επένδυσης, με σκοπό την ενίσχυση της εξωστρέφειας μέσω των σύγχρονων τεχνολογιών – ως παράδειγμα ανέφερε την προώθηση των ελληνικών προϊόντων στα social media.

Για τον ιδιωτικό τομέα, ο Α. Μαρκόπουλος υπογράμμισε την ανάγκη να αναπτυχθούν καινοτομικά προϊόντα λογισμικού, αλλά και να στηριχθούν οι start ups. «Χρειαζόμαστε τους νέους επιστήμονες, τις υγιείς δυνάμεις για να ενισχύσουμε την ελληνική οικονομία», τόνισε χαρακτηριστικά. Οσον αφορά το δημόσιο τομέα, προτεραιότητα αποτελεί η διαχείριση της γραφειοκρατίας, και η βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη, με γνώμονα την παιδεία, το περιβάλλον και τη δικαιοσύνη, καθώς «είναι σημαντικό να νιώσει πάλι ο πολίτης ότι όλα λειτουργούν με διαφάνεια».


Πάνω απ’ όλα, η εμπειρία του χρήστη
Στη σύγκλιση υπηρεσιών τηλεπικοινωνίας, με σκοπό την παροχή ομοιογενούς εμπειρίας στο χρήστη, ανεξάρτητα με τη συσκευή ή το δίκτυο που χρησιμοποιεί, εστίασε στην παρουσίασή του ο Νίκος Μαστοράκης, Technology Director της Vodafone.

«H διείσδυση των smart phones στο ελληνικό κοινό έχει αλλάξει τα δεδομένα της αγοράς. Η συμπεριφορά του χρήστη έχει αλλάξει, κι αυτό εκφράζεται με την αύξηση των δεδομένων που κινούνται μέσω τηλεφώνου, που ξεπερνούν πλέον τα 100 ΜΒ ανά χρήστη», εξήγησε ο Ν. Μαστοράκης, αναφέροντας ως χαρακτηριστικό παράδειγμα τυπολογίας του νέου χρήστη τον mobile worker, ο οποίος δουλεύει παντού, όχι μόνο στο γραφείο, έχοντας πρόσβαση σε δεδομένα μέσω ευρυζωνικής σύνδεσης και 3G δικτύων κινητής τηλεφωνίας.

«Ο πελάτης διψάει για νέες υπηρεσίες, και ενδιαφέρεται για την εμπειρία που αποκομίζει από τη χρήση των σύγχρονων τεχνολογιών, όχι για την τεχνολογία per se. Σε αυτό το πλαίσιο, αποτελεί προτεραιότητα για εμάς η μείωση του κόστους και η βελτίωση της εμπειρίας του χρήστη. Δεν πρέπει να ξανακάνουμε το λάθος να “θεοποιήσουμε” την τεχνολογία», τόνισε ο Ν. Μαστοράκης.

Τους σκοπούς της νέας εποχής εξυπηρετεί η ανάπτυξη των δικτύων τέταρτης γενιάς, τα οποία θα υποστηρίζουν ονομαστικές ταχύτητες από 100 mbps και πάνω, και θα είναι access agnostic – το μέσο πρόσβασης στο δίκτυο δεν θα έχει σημασία.

Κλείνοντας την παρουσίασή του, ο Ν. Μαστοράκης δεν παρέλειψε να αναφερθεί στο καίριο θέμα της ενημέρωσης του κοινού για το θέμα των κεραιών. «Οι νόμοι της φυσικής αποκαλύπτουν πως όσο υψηλότερη είναι η συγκέντρωση κεραιών, τόσο μικρότερη η εκπομπή ακτινοβολίας. Δεν δύναται στην Ελλάδα του 2010 να ξηλώνουμε κεραίες», διατράνωσε ο technology director της Vodafone.

Η δύναμη των applications

Στο δυναμικό segment των applications επικεντρώθηκε η παρουσίαση του Marcus Weimer, Digital Media & Advertising EMEA Solutions & Marketing της Alcatel-Lucent. Συντασσόμενος με τους προλαλήσαντες, ο Marcus Weimer τόνισε με την σειρά του ότι, σήμερα, «ο χρήστης δεν δίνει σημασία στο τι τεχνολογία χρησιμοποιεί, αλλά στο τι υπηρεσία παίρνει», και υπερθεμάτισε της δυναμικής των εφαρμογών στο σύγχρονο τηλεπικοινωνιακό περιβάλλον.

«Το παλιό μοντέλο των ringtones εξελίσσεται στο application Industry, ενώ το μέλλον διαγράφεται λαμπρό για τις εφαρμογές σε τηλεοπτικές πλατφόρμες», επισήμανε ο Marcus Weimer, προσθέτοντας ωστόσο ότι «η μουσική εξακολουθεί να έχει σημαντική δυναμική, όπως και οι e-reader συσκευές, έστω κι αν δεν έχουν “απογειωθεί” ακόμα».

Κλείνοντας την παρουσίασή του, ο Digital Media & Advertising EMEA Solutions & Marketing της Alcatel-Lucent υπενθύμισε στο κοινό ότι, όσο κι αν εξελιχθεί το τηλεπικοινωνιακό περιβάλλον, το σημαντικό ερώτημα παραμένει «για τι είναι διατεθειμένοι οι πελάτες να πληρώσουν και τι όχι».

Υπολογίσιμα περιθώρια ανάπτυξης στην κινητή τηλεφωνία
Τα οικονομικά μοντέλα που διαμορφώνονται στην αγορά κινητής τηλεφωνίας, μετά την κρίση ήταν το κύριο θέμα της παρουσίασης του Josef von Flue, VP Consulting & System Integration CEMA – Telco Hub της Atos Origin. Σύμφωνα με τον Josef von Flue, τα SMS εξακολουθούν να είναι «cash cow» για τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, ενώ το mobile advertising αποτελεί αστέρι, καθώς εμφανίζει σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης, μαζί με υπολογίσιμα έσοδα.

Για τον Consulting & System Integration CEMA – Telco Hub της Atos Origin, οι τάσεις που θα απασχολήσουν τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας στο μέλλον είναι η εξατομίκευση περιεχομένου. Ως εκ τούτου, οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χώρο των τηλεπικοινωνιών θα πρέπει να είναι καλά προετοιμασμένες για την επικράτηση του on demand περιεχομένου και της διάδοσής του μέσα από peer-to-peer μοντέλα.


Panel discussion
Πόσο απέχει το ψηφιακό μας μέλλον;

Η κάλυψη του χάσματος που μας χωρίζει από τις ευρωπαϊκές χώρες, όσον αφορά τη διαχείριση του φάσματος και την μετάβαση στην ψηφιακή τηλεόραση, ήταν το αντικείμενο της συζήτησης πάνελ που πραγματοποιήθηκε στο Telecommunications, Media & Technology Conference, με τη συμμετοχή των Λεωνίδα Κανέλλου, Προέδρου ΕΕΤΤ (Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων), Γιώργου Μαθιού, CEO της Digea, Γιωργου Στεφανόπουλου, Προέδρου ΕΕΚΤ (Ενωση Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας) και Κώστα Αποστολά, μέλους του ΕΣΡ. Τη συζήτηση συντόνισε ο δημοσιογράφος Γιάννης Ριζόπουλος.

Ο Λεωνίδας Κανέλλος επιβεβαίωσε ότι η Ελλάδα έχει χάσει την προθεσμία του 2012 για τη μετάβαση στην ψηφιακή τηλεόραση, άρα πρέπει να τρέξουμε για να είμαστε έτοιμοι το 2015, «αλλιώς θα δεχόμαστε παράπονα από όμορες χώρες ότι κάνουμε παρεμβολές». Για τη μελέτη του φάσματος, τόνισε ότι αποτελεί «πρόκληση η ένταξή του στο αναπτυξιακό σχέδιο για τη χώρα, αλλά πρέπει να υπάρξει πολιτική συντονισμού, με όραμα και διάρκεια, να προωθηθεί η ιδέα ότι το φάσμα είναι ένας ευρωπαϊκός πόρος, που χειρίζεται σε ένα τοπικό επίπεδο».

Στην παραγνωρισμένη διαδικασία της μετάβασης στη ψηφιακή εποχή εστίασε ο Γιώργος Μαθιός, υπογραμμίζοντας ότι «περιοριζόμαστε σε ευχολόγια και αόριστα μέτρα για το τι πρέπει να γίνει, χωρίς να μιλάμε συγκεκριμένα για τα βήματα που πρέπει να γίνουν, κα χωρίς να έχουν λυθεί κρίσιμα θέματα. Για παράδειγμα, όλοι λένε για ψηφιακά μέσα, που θα ανοίξουν του “κρουνούς” του περιεχομένου. Κανένας όμως δεν αναρωτιέται ποιος θα πληρώσει γι’ αυτό το περιεχόμενο. Το YouTube είναι γεμάτο από περιεχόμενο το οποίο όμως έχει δημιουργηθεί και πληρωθεί από άλλες πλατφόρμες».

Στα υπαρκτά προβλήματα κωλυσιεργίας από την πλευρά της δημόσιας διοίκησης αναφέρθηκε ο Γιώργος Στεφανόπουλος, δηλώνοντας με νόημα ότι «ακόμα και η πρόσληψη συμβούλου για την αποτίμηση του έργου ανοιχτής πρόσβασης καθυστέρησε». Με τους προλαλήσαντες συντάχθηκε και ο Κ. Αποστολάς, τονίζοντας με τη σειρά του τη σημασία που πρέπει να δοθεί στη διαδικασία της μετάβασης, με τον ορισμό χρονοδιαγράμματος με προθεσμίες.

Something for everyone
Το τρίτο μέρος του συνεδρίου ξεκίνησε με την ομιλία του καθηγητή Στέφανου Γκρίτζαλη, Γραμματέα Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Εσωτερικών, ο οποίος παρουσίασε εκτενώς τα οφέλη της ελεύθερης διάθεσης δημόσιων πληροφοριών προς όλους. «Σήμερα, η Δημόσια Διοίκηση ζητά από τον πολίτη να μαζέψει έγγραφα που απαιτούνται για τη διεκπεραίωση μιας υπηρεσίας, ενώ, προφανώς, η συλλογή θα έπρεπε να είναι υποχρέωση της Δημόσιας Διοίκησης», είπε.

Μιλώντας για τον πράσινο χαρακτήρα των νέων υπηρεσιών, για το Cloud computing, και για το ΣΥΖΕΥΞΙΣ II, ο καθηγητής τόνισε ότι στόχος είναι η διαφάνεια μέσω των ηλεκτρονικών μέσων, λέγοντας ότι «η ελεύθερη διάθεση δεδομένων προς όλους, θα παρέχει τη δυνατότητα σε κάθε επιχείρηση να αναπτυχθεί».

Το λόγο έπειτα πήρε ο Paolo Gemma, Senior Marketing Manager της Ευρώπης για την εταιρεία Huawei. Δίνοντας έμφαση στο πάντρεμα της τεχνολογικής ανάπτυξης με την περιβαλλοντική συνείδηση, ο ιταλός ομιλητής έφερε στατιστικά στοιχεία ως παραδείγματα: «Υπάρχει έντονη σύνδεση ανάμεσα στην κατανάλωση ενέργειας και τις εκβολές διοξειδίου του άνθρακα, καθώς έχει αυξηθεί κατά 73% από το 1975», είπε, προσθέτοντας ότι οι εκπομπές μπορούν να μειωθούν με το ICT. Συνεχίζοντας, έκανε τις εξής προτάσεις: «Μπορούν να μειωθούν άμεσα (π.χ. με Δίκτυα Νέας Γενιάς), έμμεσα (συσκέψεις μέσω video), ή συστηματικά (έξυπνα συστήματα μεταφορών)».

Οταν ανέβηκε στο βήμα ο Βασίλειος Ιωαννίδης, Γενικός Διευθυντής της Kestrel Information Systems, τόνισε ότι «το δίκτυο είναι αυτό το οποίο πρέπει και μπορεί να παρέχει στους χρήστες ότι και όποτε χρειάζονται, σε πραγματικό χρόνο» και ότι οι πληροφορίες που θα λαμβάνει ο τελικός χρήστης οφείλουν να είναι τελείως διαφανείς. Επειτα, αναφέρθηκε στη διαδικτυακή σημασία του βίντεο, και ότι το video traffic θα καλύπτει το 90% της συνολικής καταναλωτικής κίνησης μέχρι το 2012, ένα θέμα το οποίο συζητήθηκε εκτενώς καθ’ όλη τη διάρκεια του συνεδρίου.

Η νέα εποχή στις τηλεπικοινωνίες

Το τρίτο σκέλος του συνεδρίου, έκλεισε με μια ομαδική συζήτηση, την οποία συντόνισε ο δημοσιογράφος Γιάννης Ριζόπουλος, ο οποίος αρχικά ρώτησε για τον συσχετισμό ανάμεσα σε επενδύσεις (που υπάρχουν), και κέρδη (εάν υπάρχουν). «Αυτή είναι η ερώτηση του ενός εκατομμυρίου» είπε ο Αντώνης Κεραστάρης, CEO της Hellas Online, προσθέτοντας «πόσους παίκτες σηκώνει η αγορά; Πρέπει να συνενωθούμε». Ο Αντώνης Τζωρτζακάκης, Fixed Marketing & Business Comm. Executive της Wind, τόνισε ότι «η χρυσή δεκαετία της κινητής τηλεφωνίας έχει περάσει», συμπληρώνοντας ότι «στη χώρα του ΔΝΤ, το επενδυτικό κλίμα αλλάζει».

Επειτα, η COO της On Telecoms, Σούλα Εβανς είπε ότι, «ο κλάδος μας είναι κάτι στον οποίο επενδύεις φέτος για να έχεις απόδοση πολύ καιρό αργότερα – σε βάθος χρόνου», προσθέτοντας έπειτα, αναφορικά με το ζήτημα της συνένωσης των εταιρειών, ότι «αν δεν είσαι μέσα στο τοπ 10, τότε δεν μπορείς να είσαι πολύ μακριά, σε μια χώρα σαν την Ελλάδα». Ο Γενικός Διευθυντής της Cisco για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα, Οδυσσέας Χαραλάμπους, αναφέρθηκε στα ψηφιακά κανάλια, τονίζοντας ότι «Content is king!», παραθέτοντας παράλληλα κάποια παραδείγματα και στατιστικά για το ότι παρόλο που η πληρωμένη τηλεόραση είναι ευρέως διαδεδομένη στις Η.Π.Α., σε Ελλάδα και Ευρώπη υστερεί.

Ο Γιώργος Δαλαμάγκας, Managing Director της Alcatel-Lucent Hellas, λέγοντας ότι «πρέπει ο χαλκός να μετατραπεί σε χρυσό» κατάφερε να ξεκινήσει μια σειρά απόψεων, με τα λόγια του να καταλήγουν να επαναλαμβάνονται συχνά στη συνέχεια της συζήτησης. «Οι τηλεπικοινωνίες είναι ένα roller-coaster», σχολίασε έπειτα ο Αλέξανδρος Παπασπυρίδης, Mobility Team Unit Lead της Microsoft για την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, λέγοντας ότι οι πρώτες εκτιμήσεις δείχνουν ότι τα έσοδα του ’10, θα είναι ίδια με τα του ’04. «Τώρα, δυστυχώς, το κερασάκι είναι η τούρτα», είπε χαρακτηριστικά.


From start to finish
Με αντίστοιχα ενδιαφέρον τρόπο ξεκίνησε και το τέταρτο και τελευταίο μέρος του συνεδρίου, με πρώτο ομιλητή τον Καθηγητή Βασίλη Μακιό, CEO της Corallia, στην παρουσίαση του οποίου το κοινό ανταποκρίθηκε με ιδιαίτερο ενθουσιασμό, προκαλώντας μια αλλαγή της διάθεσης και της αισιοδοξίας των παρευρισκόμενων. Ο ταλαντούχος ομιλητής, μιλώντας με ένταση, κινητικότητα και ευφυΐα, τόνισε κατ’ αρχάς τη σημασία του clustering. «Clustering είναι συνεργασία. Να βάζεις ομοειδής ανθρώπους για να συνεργαστούν. Να παίξουν όλοι οι key players μαζί».

Η λέξη-κλειδί, όπως είπε, είναι η επιχειρηματικότητα: για τη νεολαία ή για τους φοιτητές, δείχνει να υπάρχει ένα ταμπού στην έννοια της επιχειρηματικότητας. «Αλλά εμείς πρέπει να τους δώσουμε ένα όραμα. Η νεολαία χρειάζεται ένα όραμα για να μπορέσουμε να γίνουμε ανταγωνιστικοί σε επίπεδο προϊόντων και στο εξωτερικό». Φυσικά, όλα αυτά έγιναν πέρα για πέρα προφανή, μετά την παρουσίαση των επιτυχιών της Corallia. Σαν ένας αναπάντεχος ήρωας, το Corallia ξεκίνησε ως ένα μικρό πρόγραμμα, και εξελίχθηκε με αξιοθαύμαστο, ανοδικό τρόπο.

«Το cluster πρέπει να γίνει ο μοχλός ανάπτυξης για την καινοτομία», είπε, περνώντας έπειτα στην οριοθέτηση των κινήσεων, λέγοντας «πρέπει να το κάνεις συστηματικά. Απαιτείται χαρτογράφηση του χώρου – να μάθεις τι υπάρχει εκεί έξω, να απευθυνθείς στην κυβέρνηση για να σου χρηματοδοτήσει το πρόγραμμα, και αν πετύχει, καλώς. Εάν όχι, you are out of business». Η ομιλία του υπενθύμισε το γνώριμο, αλλά βάσιμο cliche ότι οι καλύτεροι ηγέτες είναι αυτοί που κρατούν τα πόδια τους στη γη, αλλά κοιτάνε στο μέλλον.

Συγχαίροντας τον ομιλητή που προηγήθηκε, ο Δρ. Ιωάννης Τόμκος, Chairman of Optical Communications Council – Optical Society of America (OSA), ξεκίνησε με χαμογελαστό τρόπο την ομιλία του σχετικά με τα infrastructures δικτύων νέας γενιάς. Καθώς «εμείς οι Ελληνες αργούμε λίγο να δεχθούμε κάποια πράγματα και να τα εφαρμόσουμε», εξήγησε ότι το DSL έχει εξαντλήσει τις δυνατότητές του και γι’ αυτό πλέον η πιο απαιτούμενη εφαρμογή είναι το βίντεο. Κλείνοντας, τόνισε ότι «το θέμα είναι να δούμε πώς θα εξελιχθούν οι τεχνολογίες για τη μέγιστη εξυπηρέτηση των χρηστών».

Shopping is fun
Το τελευταίο μέρος του συνεδρίου έκλεισε με ένα πάνελ, το οποίο συντόνισε η Αγγελίνα Μιχαηλίδου, Business Consultant, Technology & Retail. Ξεκινώντας με την παρουσίαση των πιο επίκαιρων και σύγχρονων ευρημάτων από τις έρευνες της Focus Bari, η Πρόεδρος και CEO της εταιρείας Ξένια Κούρτογλου, έδειξε ότι το μέλλον οδηγεί στην ψηφιακή τεχνολογία – το αποδεικνύουν οι αυξανόμενες χρήσεις του Διαδικτύου (Internet, κινητό, κοινωνική δικτύωση, e-shopping) και μάλιστα, από ολοένα νεότερους χρήστες. «Αυτά τα στοιχεία μάς δείχνουν τι θα γίνεται αύριο», είπε σχετικά με τα ευρήματα, προσθέτοντας ότι «είμαστε τυχεροί που το ξέρουμε σήμερα».

Μέσα από την εκτενή ο ομιλία του, ο Ανδρέας Ταπραντζής, Chairman, Postal Operations Council, Universal Postal & COO, του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου, σημείωσε τη σημασία του να αντιληφθούμε τι ακριβώς θέλει ο κόσμος για να είναι πιο ικανοποιημένοι οι καταναλωτές. Ο Τζιοβάνι Δημητριάδης, Deputy Director, R&D Retail Marketing της Cosmote Group, αφού έκανε μια παρουσίαση της εταιρείας του, εξήγησε τους λόγους που είναι τόσο δυνατή: «Ο παραγωγός (Cosmote) αγόρασε το retail (Γερμανός) και αυτό ήταν πρωτόγνωρο στην Ελλάδα». Ο CEO των Globo Technologies Κωστής Παπαδημητρακόπουλος, απέδωσε τη νεωτεριστική διάθεση της εταιρείας του, μέσα από τους τρόπους που χειρίζονται την τεχνολογία, ώστε να κάνουν τις συσκευές πιο έξυπνες.

Ο Απόστολος Κ. Κάκκος, Founder & CEO της Lamda Hellix, εξήγησε το πώς τα στρατηγικά δεδομένα του νέου αιώνα αλλάζουν τις υποδομές, «σε ένα κόσμο γεμάτο motto για την ενέργεια, δίνουμε τη δυνατότητα να λύσουμε ανάγκες με οικονομικές λύσεις, με το να εξασφαλίζουμε το απαραίτητο αδιάλειπτα». Κλείνοντας, η συζήτηση κατέληξε στη σημασία και την απόλαυση του shopping και ότι το κατάστημα του μέλλοντος θα είναι ηλεκτρονικό.