Σε έναν ολοένα αυξανόμενο αριθμό αντικειμένων εμφυτεύονται αισθητήρες που δίνουν τη δυνατότητα της καλύτερης επικοινωνίας, μέσα στο πλαίσιο της νέας τάσης: του Διαδικτύου των Πραγμάτων.

Πηγή: McKinsey & Company, Απόδοση: Χριστίνα Ροζάκη / xrozaki@boussias.com 

Το Διαδίκτυο των Πραγμάτων είναι η νέα επανάσταση στο χώρο της τεχνολογίας, με τα δίκτυα πληροφοριών τους να υπόσχονται τη δημιουργία νέων επιχειρηματικών μοντέλων, βελτιωμένων διαδικασιών και μειώσεις κόστους και ρίσκου. Αλλωστε, όταν τα αντικείμενα μπορούν -όχι μόνο να αντιληφθούν το περιβάλλον- αλλά και να επικοινωνούν, τότε μετατρέπονται σε άριστα εργαλεία για την κατανόηση προβλημάτων – και μάλιστα, να απαντούν άμεσα σε αυτά. Αυτό που είναι επαναστατικό είναι ότι αυτά τα φυσικά συστήματα πληροφοριών τώρα αρχίζουν να εφαρμόζονται και μερικά από αυτά, μάλιστα, δεν χρειάζονται ανθρώπινη συμμετοχή.

Μικρoκάμερες στο μέγεθος χαπιού ήδη έχουν καταφέρει να εισχωρήσουν στο ανθρώπινο σώμα για να δείξουν τα ασθενικά ή μη σημεία του. Εργαλεία αγροτικών εργασιών με ασύρματες συνδέσεις σε πληροφορίες που συλλέγονται από απομακρυσμένους δορυφόρους και επίγειους αισθητήρες μπορούν να λάβουν υπόψη τους τις συνθήκες της καλλιέργειας και να προσαρμόσουν τους τρόπους καλλιέργειας κάθε τμήματος ενός αγρού – όπως για παράδειγμα, να υποδείξουν την επίρριψη περισσότερου λιπάσματος στα σημεία που χρειάζεται.

Οι υπαίθριοι πίνακες διαφημίσεων της Ιαπωνίας μπορούν να κοιτάξουν τους περαστικούς, να αποτιμήσουν το πώς ταιριάζουν στα προφίλ των καταναλωτών και αμέσως να αλλάξουν τις διαφημίσεις που προβάλλουν.

The future is now
Σίγουρα υπάρχουν στοιχεία φουτουρισμού σε αυτά, καθώς και πρώιμες προειδοποιήσεις. Ωστόσο, τα επιχειρηματικά μοντέλα που βασίζονται στις κατά βάση στατικές αρχιτεκτονικές πληροφοριών αντιμετωπίζουν νέες προκλήσεις καθώς αναδύονται νέοι τρόποι δημιουργίας αξιών. Για παράδειγμα, όταν οι αγοραστικές προτιμήσεις γίνονται αντιληπτές σε πραγματικό χρόνο, η δυναμική τιμολόγηση ίσως να μπορεί να αυξήσει τις πιθανότητες αγοράς.

Η γνώση του πόσο συχνά ή εντατικά χρησιμοποιείται ένα προϊόν μπορεί να δημιουργήσει επιπρόσθετες επιλογές, όπως η επιβολή τελών χρήσης, αντί για πώληση. Και όταν τα λειτουργικά περιβάλλοντα παρακολουθούνται συνέχεια για κινδύνους, ή όταν αντικείμενα μπορούν να αναλάβουν διορθωτικές κινήσεις για να αποφύγουν τις ζημιές, τα ρίσκα και τα κόστη μειώνονται.

Πληροφορία και ανάλυση
Υπάρχουν έξι χαρακτηριστικοί τύποι εφαρμογών που αναδεικνύονται, οι οποίοι χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: κατά πρώτον πληροφορία και ανάλυση, όπως θα δείτε παρακάτω, και κατά δεύτερον αυτοματοποίηση και έλεγχος, που θα εξετάσουμε στο επόμενο τεύχος.

1. Συμπεριφορά Ιχνηλασίας
Οταν στα προϊόντα εμφυτεύονται αισθητήρες, οι εταιρείες μπορούν να ιχνηλατήσουν τις κινήσεις αυτών των προϊόντων, ακόμη και να ελέγξουν την αλληλεπίδρασή τους με άλλα στοιχεία. Μερικές ασφαλιστικές εταιρείες, για παράδειγμα, προσφέρουν την εγκατάσταση των αισθητήρων σε αυτοκίνητα πελατών.

Αυτό τους επιτρέπει να προσαρμόσουν την τιμολόγηση στα πραγματικά ρίσκα της χρήσης του αυτοκινήτου, αντί να στηρίζονται σε πληροφορίες όπως η ηλικία, το φύλο ή ο τόπος διαμονής του οδηγού. Η McKinsey τονίζει το πώς οι αισθητήρες και οι δικτυακές συνδέσεις μπορούν να συμβάλλουν στη μεγαλύτερη ασφάλεια εάν, λόγου χάρη, εγκατασταθούν σε ένα νοικιαζόμενο αυτοκίνητο, καθώς μπορεί να υπενοικιαστεί για μικρό χρονικό διάστημα, για μεγαλύτερα έσοδα. Η Zipcar είναι πρωτοπόρος αυτού του μοντέλου και οι πιο ισχυρές εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων έχουν αρχίσει να ακολουθούν.

Στον τομέα του λιανικού εμπορίου, οι αισθητήρες που σημειώνουν τις πληροφορίες του προφίλ των αγοραστών (που είναι αποθηκευμένο στις κάρτες μελών τους) μπορούν να βοηθήσουν την αύξηση των αγορών, προσφέροντας επιπλέον πληροφορίες ή εκπτώσεις. Οι ηγέτες της αγοράς, όπως τα σούπερ μάρκετ Tesco, βρίσκονται ήδη στην πρώτη γραμμή αυτών των χρήσεων.

Στην B2B αγορά, μια πολύ γνωστή εφαρμογή του Διαδικτύου των Πραγμάτων περιλαμβάνει τη χρήση των αισθητήρων για τον εντοπισμό της Αναγνώρισης της Ραδιοσυχνότητας σε προϊόντα που μετακινούνται μέσα στην εφοδιαστική αλυσίδα. Αυτό βελτιώνει τη διαχείριση του αποθέματος ενώ παράλληλα μειώνει το κεφάλαιο εργασίας και τα λογιστικά κόστη.


2. Βελτιωμένη αντίληψη της κατάστασης
Οι πληροφορίες που προέρχονται από ένα μεγάλο αριθμό αισθητήρων υποδομής (π.χ. σε δρόμους και κτίρια) ή για αναφέρουν περιβαλλοντικές συνθήκες (υγρασία του εδάφους, ρεύματα ωκεανών, καιρικές συνθήκες), μπορούν να δώσουν στους λήπτες αποφάσεων μια ανώτερη αντίληψη των γεγονότων σε πραγματικό χρόνο.

Το προσωπικό ασφαλείας μιας επιχείρησης, λόγου χάρη, μπορεί να χρησιμοποιήσει τα δίκτυα αισθητήρων που συνδυάζουν οπτικοακουστικά μέσα και ανιχνευτές δονήσεων για να εντοπίσει την παράνομη εισβολή ατόμων σε απαγορευμένους χώρους. Κάποια εξελιγμένα συστήματα ασφαλείας ήδη χρησιμοποιούν στοιχεία από αυτές τις τεχνολογίες, αλλά οι πιο ευρείες εφαρμογές είναι ακόμη υπό κατασκευή καθώς οι αισθητήρες γίνονται μικρότεροι αλλά πιο ισχυροί, και τα συστήματα software πιο επιδέξια στην ανάλυση πληροφοριών.

Οι διευθυντές logistics για εταιρείες αερομεταφορών και φορτηγών, ήδη υιοθέτησαν κάποιες πρώιμες δυνατότητες για να λαμβάνουν άμεσα πληροφορίες για καιρικές συνθήκες, κίνηση στους δρόμους και τοποθεσίες οχημάτων. Με αυτόν τον τρόπο, αυξάνουν τη δυνατότητά τους να κάνουν συνεχείς τροποποιήσεις στο δρομολόγιο, ώστε να μειώσουν τα κόστη συμφόρησης και να αυξήσουν την ικανότητα απόδοσης του δικτύου. Σε μια άλλη εφαρμογή, αστυνομικοί μπορούν να λάβουν άμεση πληροφορία για σημεία όπου έγιναν πυροβολισμοί, μέσα από ηχητικούς αισθητήρες.

3. Αναλυτικές αποφάσεις που καθοδηγούνται από αισθητήρες
Το Διαδίκτυο των Πραγμάτων μπορεί επίσης να υποστηρίξει πιο μακροπρόθεσμα και πιο περίπλοκα προγράμματα. Στον κλάδο του πετρελαίου, για παράδειγμα, το επόμενο στάδιο εξερεύνησης και ανάπτυξης θα μπορούσε να στηρίζεται σε εκτενή δίκτυα αισθητήρων τοποθετημένων μέσα στο έδαφος, που θα παράγουν πιο ακριβείς αναγνώσεις της τοποθεσίας, της δομής και των διαστάσεων των πιθανών πεδίων.

Οσον αφορά το retail, μερικές επιχειρήσεις ερευνούν τους τρόπους να συλλέξουν και να επεξεργαστούν πληροφορίες από χιλιάδες καταναλωτές καθώς μπαίνουν στα καταστήματα. Αναγνώσεις από τους αισθητήρες και εικόνες από βίντεο σημειώνουν πόσο χρόνο αφιερώνουν οι πελάτες σε συγκεκριμένα σχέδια και σημειώνουν τι τελικά αγοράζουν.

Στον τομέα της υγείας, αισθητήρες προσφέρουν ευκαιρίες για την καλύτερη παρακολούθηση των ασθενών, επιτρέποντας στους γιατρούς να προσφέρουν μια καλύτερη αγωγή. Επί του παρόντος, σε ένα μικρό αριθμό νοσοκομείων, ασθενείς με χρόνιες ασθένειες «ντύνονται» με αισθητήρες, ώστε η κατάσταση της υγείας τους να μπορεί να ελέγχεται συνεχώς και από απόσταση.

Αυτό είναι κάτι που θα μπορούσε να μειώσει τα νοσοκομειακά έξοδα κατά πολλά εκατομμύρια ευρώ.

Η ευρεία υιοθέτηση του Διαδικτύου των Πραγμάτων θα πάρει χρόνο, αλλά οι τεχνολογίες ήδη βελτιώνονται σημαντικά. Καθώς, βέβαια, ωριμάζουν αυτές οι τεχνολογίες, θα αυξηθεί το εύρος των επιχειρησιακών εφαρμογών. Πλέον, στελέχη από κάθε κλάδο πρέπει να εξετάσουν τις ευκαιρίες που μπορούν να τους προσφέρουν αυτές οι νέες ανακαλύψεις.