Οποίος κατέχει καλά την επιχειρησιακή αρχιτεκτονική βάζει το πρώτο λιθαράκι για να εξελιχθεί στη θέση του IT Manager. Ποια, ωστόσο, είναι τα υπόλοιπα προσόντα για να μπορεί κανείς να διεκδικήσει και να κρατήσει τη θέση ενός Διευθυντή Πληροφορικής;

Κανένας, σχεδόν, CIO δεν πιστεύει σήμερα ότι οι τεχνικές του γνώσεις αρκούν από μόνες τους για να εξελίξει την καριέρα του. Χρειάζονται, επιπλέον, πράγματα. Ποιες είναι, λοιπόν, οι πιο σημαντικές γνώσεις και ικανότητες για έναν καλό IT Manager; Αυτό αποτελεί ένα ερώτημα που είναι πολύ δύσκολο να το απαντήσει κανείς. Για να μπορέσει ένας Διευθυντής Πληροφορικής να κρατήσει τον έλεγχο στο τμήμα και να κερδίσει την εμπιστοσύνη της διοίκησης χρειάζεται να κάνει αρκετά πράγματα έξω από το τεχνικό κομμάτι, όπως φαίνεται στις εκτιμήσεις διεθνών αναλυτών. Όποιος είναι οικείος με το sourcing, την επιχειρησιακή αρχιτεκτονική ή το virtualization, έχει κάθε λόγο να αισθάνεται εξαρχής άνετα για την εργασία του σε μια μεγάλη επιχείρηση – αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να κτυπήσει το κεφάλι του στον τοίχο αργότερα.

Οι απαιτήσεις του τεχνικού τμήματος δεν συνάδουν αρκετές φορές με τις ικανότητες που ζητούνται από ένα στέλεχος, το οποίο καλείται να παίξει έναν ηγετικό ρόλο μέσα στην εταιρεία του. Ενας IT Manager χρειάζεται να προσαρμόζεται σε όλες τις πιθανές καταστάσεις, οφείλει να διαχειρίζεται κάθε χαρακτήρα, να συμπεριφέρεται, σχεδόν, όπως ένας …χαμαιλέοντας. Με άλλο τρόπο θα απευθυνθεί στο τμήμα πωλήσεων, αλλιώς θα συμπεριφερθεί στους ειδικούς ΙΤ του τμήματός του. Η ικανότητα αποτελεσματικής επικοινωνίας ανάμεσα στα διαφορετικά τμήματα της εταιρείας είναι ανεκτίμητης αξίας. Όποιος θέλει να είναι και να παραμείνει CIO, δεν του μένει άλλη επιλογή από το να βρει την ισορροπία ανάμεσα στις τεχνικές του ειδικές γνώσεις και σε μια ευρύτερη αντίληψη της εταιρείας του.

Μαθαίνοντας την αντιμετώπιση κινδύνων
Η εκτίμηση κινδύνου δεν είναι κάτι που μαθαίνεται στο Πανεπιστήμιο. Όσο υψηλότερα ανεβαίνει κανείς στην εταιρεία, τόσο πιο σημαντική γίνεται αυτή η ικανότητα. Αν μπορεί κανείς να εκτιμήσει σωστά τους κινδύνους και το επιδεικνύει αυτό στους ανωτέρους του, τότε έχει μεγάλες πιθανότητες να ανέβει ταχύτερα στην ιεραρχία της εταιρείας του. Επιπλέον, η οικονομική κρίση έχει κάνει πολλές εταιρείες να αποστρέφονται πολύ περισσότερο τον κίνδυνο από ότι πριν – αυτό ισχύει ακόμα και για εκείνες τις εταιρείες που παραδοσιακά πρωτοπορούν στην ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών. Πλέον, η πρωτοπορία δεν αποτελεί τόσο μεγάλη προτεραιότητα όσο στο παρελθόν, ενώ η επένδυση σε νέες τεχνολογίες συνδέεται πάντα με τους κινδύνους που ελλοχεύουν. Έτσι, η εκτίμηση κινδύνου λαμβάνεται υπόψη σε όλα σχεδόν τα projects.

Κτίζοντας καλές σχέσεις
Όπως και οι υπόλοιποι άνθρωποι, έτσι και ο IT Manager αρέσκεται στο να είναι δημοφιλής. Αυτό, ωστόσο, από μόνο του δεν αρκεί για να χτίσει καλές σχέσεις συνεργασίας με τους γύρω του. Για να το καταφέρει αυτό θα πρέπει να κερδίσει το σεβασμό. Αποφασιστικός παράγοντας στην προκειμένη περίπτωση είναι ο CIO να μάθει να ακούει. Σημαντική είναι, επίσης, η επαφή με τους παρόχους των υπηρεσιών. Η τάση της ενοποίησης που χαρακτηρίζει την εποχή μας, έχει ως αποτέλεσμα ο CIO να επιλέγει λιγότερους vendors για να συνεργαστεί μαζί τους από ότι στο παρελθόν. Με αυτούς χρειάζεται, λοιπόν, να δημιουργήσει στενότερες σχέσεις επικοινωνίας και συνεργασίας.

Σωστή ανάγνωση (και μετάφραση) των αριθμών
Η ανάλυση δεδομένων διαπερνά όλο και περισσότερο το ΙΤ, ανεξάρτητα από τη φύση τους. Γι΄ αυτό και οι CIOs που κατέχουν καλά τους μηχανισμούς ανάλυσης δεδομένων κερδίζουν πόντους στην αξιολόγηση έναντι των υπολοίπων συναδέλφων τους. Αναμφίβολα, η ικανότητα ανάλυσης των επιχειρηματικών δεδομένων αποτελεί μια ικανότητα που όποιος την κατέχει, κερδίζει μεγάλη υπόληψη σε πολλές εταιρείες. Πώς θα πρέπει κανείς, ωστόσο, να μεταφράζει τα επιχειρηματικά δεδομένα, ώστε ένας επιχειρηματίας να μπορέσει στη βάση τους, να αλλάξει την άποψή του και να πάρει μια απόφαση; Όποιος IT Manager αποτύχει να εξορύξει την αξία από τα δεδομένα, τότε αυτόν δεν θα τον ακούει κανείς. Αντιθέτως, όποιος καταφέρει να αξιοποιήσει τα νούμερα μετατρέπεται σε στενό συνεργάτη της επιχείρησης. Και αυτή αποτελεί μια από τις αποτελεσματικές τεχνικές για να εξελίξει κανείς την καριέρα του.

Επιχειρησιακή αρχιτεκτονική
Σύμφωνα με τους αναλυτές, όποιος θέλει να γίνει CIO χρειάζεται οπωσδήποτε να κατανοεί την επιχειρησιακή αρχιτεκτονική. Πρόκειται για μια ικανότητα που χρειάζονται, επειγόντως, οι ομάδες του ΙΤ. Παράλληλα, φαίνεται ότι υπάρχει έλλειψη εμπειρογνωμόνων σε αυτή την περιοχή, ένα κενό που εντείνεται από το γεγονός ότι η γνώση της επιχειρησιακής στρατηγικής αποτελεί χρυσάφι. Παρά τη σημασία της, αρκετές εταιρείες παραμελούν την επιχειρησιακή στρατηγική και δυσκολεύονται να την εκμεταλλευτούν. Έτσι, ένας CIO που την κατέχει κερδίσει αυτόματα πόντους στη διοίκηση της εταιρείας του.

Από το project στο program management
H απόκτηση εμπειρίας στο project management εξακολουθεί να αποτελεί, όπως και πριν, μια καλή αφετηρία για να γίνει κανείς IT Manager. Ωστόσο, αυτό από μόνο του δεν αρκεί, καθώς πολλοί κατέχουν αυτήν την εμπειρία. Το κλειδί στην όλη υπόθεση είναι να αναπτύξει κανείς τις ικανότητες που έχει αποκτήσει στο project management και να τις εκμεταλλευτεί καλύτερα στρατηγικά για μια αποδοτικότερη εφαρμογή του ρόλου του. Και από project management να εξελιχθεί σε program manager. Για να γίνει αυτό με επιτυχία χρειάζεται οπωσδήποτε η απόκτηση βασικών οικονομικών γνώσεων και δη περισσότερων από αυτές που κατέχουν εξαρχής οι IT Manager.

Ρεαλιστική αξιολόγηση του Business Case
To πρώτο βήμα για την είσοδο στα ανώτερα διοικητικά κλιμάκια είναι η εμπλοκή με θέματα οικονομικού ενδιαφέροντος. Αποφασιστικό στην προκειμένη περίπτωση είναι το πώς συμπεριφέρεται κανείς σε σημαντικές καταστάσεις. Αν ερωτηθεί, λοιπόν, κανείς για το αν ένα business case είναι ρεαλιστικό, θα πρέπει να ρωτήσει αν του ζητείται μια πολιτικά ορθή απάντηση ή μια πραγματική εκτίμηση. Αν ζητείται μια ειλικρινής αποτύπωση της κατάστασης, θα πρέπει να μπορεί να την τεκμηριώσει και να αναλάβει το ρίσκο να δημιουργηθούν, σε ορισμένες περιπτώσεις, παρεξηγήσεις με τους συναδέλφους του. Ως Program Manager μπορεί κανείς να μετεξελιχθεί σε έναν έμπιστο σύμβουλο για την επιχείρηση. Όποιος αναλάβει αυτή τη θέση, θα πρέπει να αποδείξει με τη μία ότι μπορεί να επιδείξει νέες δυνατότητες: να καθοδηγεί ομάδα, να δίνει κίνητρα στους εργαζόμενους, να αναθέτει καθήκοντα και να καθορίζει την κατεύθυνση και τους στόχους.

Επικοινωνία
Σε μεγάλους οργανισμούς δεν είναι σπάνιο το φαινόμενο ο CIO να απασχολεί προσωπικό του για να «blogάρει» γι’ αυτόν και να διατυπώνει τις απόψεις του. Όποιος δεν είναι ήδη CIO ή δεν ασκεί τα καθήκοντα του Διευθυντή Πληροφορικής σε ένα μεγάλο οργανισμό, δύσκολα θα μπορέσει να υποστεί αυτή την πολυτέλεια. Θα πρέπει να βελτιώσει ο ίδιος την επικοινωνία του. Όποιος επικοινωνεί καλά, τότε σίγουρα τραβά την προσοχή. Όταν ένας CIO ακούει τους άλλους και εξηγεί καλά θέτει τις βάσεις για μια καλή επικοινωνία. Ολα όσα αναφέραμε παραπάνω εξυπηρετούν τον ίδιο και μοναδικό σκοπό: να συμβάλει ο CIO στην επιχειρηματική ανάπτυξη της εταιρείας του. Οι IT Managers οφείλουν να υπενθυμίζουν στη διοίκηση της εταιρείας τους το πόσο σημαντικοί είναι, και τη μεγάλη απώλεια που θα προκαλούσε στην επιχείρησή τους μια πιθανή αποχώρησή τους. Για να μπορέσει ένας CIO να αποκτήσει την εμπιστοσύνη της διοίκησης και να ενισχύσει τη θέση του στην εταιρεία, θα πρέπει συνεχώς να εργάζεται γι’ αυτό.