Έχοντας να αντιμετωπίσουν τις αναταράξεις που δέχεται ο ρόλος τους, οι CIOs και οι Διευθύνσεις Πληροφορικής χρειάζεται να αλλάξουν, να εγκαταλείψουν τις κλασικές συνταγές και να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα.

Για να μπορέσουν να επιβιώσουν μέσα από μια καταιγίδα επαναστατικών τεχνολογιών και τάσεων, μέσα από τις προκλήσεις που δημιουργούνται από τις υψηλές προσδοκίες, τον παραγκωνισμό τους από τους vendors (που μιλάνε απευθείας με τα διευθυντικά στελέχη των άλλων τμημάτων), τα τμήματα της εταιρείας που τους παρακάμπτουν, όπως και το shadow ΙT, οι CIOs χρειάζεται να υιοθετήσουν ένα νέο μοντέλο, το οποίο θα αναβαθμίσει το ρόλο τους στην ψηφιακή εποχή. Αλλά, αυτό το νέο μοντέλο είναι κάτι πολύ περισσότερο από ένα ακόμα βήμα εξέλιξης του ΙΤ, έχοντας τη δυναμική να κλείσει το χάσμα ανάμεσα σε αυτά που μπορεί να προσφέρει το ΙΤ και στις προσδοκίες που έχει από αυτό όλη η υπόλοιπη εταιρεία. Η αλλαγή του ΙΤ πρέπει να είναι εξίσου, αν όχι περισσότερο, επαναστατική σε σχέση με τις αναταράξεις που συντελούνται γύρω του, ώστε να δημιουργηθεί ένα βιώσιμο και μακροπρόθεσμο μοντέλο για αυτό.

Επαναστατική σκέψη
Η επαναστατική σκέψη περιλαμβάνει περιορισμούς που αποτελούν πρόκληση, αμφισβήτηση ακόμα και για τα πιο βασικά και μακροχρόνιες παραδοχές για τη δημιουργία διαφορετικών μοτίβων σκέψης, όπως κι ένα νέο μοντέλο για το IT της ψηφιακής εποχής. Οι πραγματικές αναταράξεις προέρχονται από τον επανακαθορισμό των επιχειρηματικών μοντέλων και όχι των επιχειρηματικών διαδικασιών. Με άλλα λόγια, μιλάμε για επανεκκινήσεις χωρίς να υπάρχουν οι περιορισμοί από όσα γίνονταν παλιότερα, οι κλασικοί τρόποι εργασίας και σκέψης, οι τεχνολογίες και λύσεις που κληρονομούνται από μια παλιότερη εποχή.

Αυτό αποτελεί κι ένα από τα πλεονεκτήματα που έχουν οι εταιρείες – και ειδικά τα startups – όταν εισέρχονται σε μια νέα αγορά, καθώς δεν έχουν τους περιορισμούς των παλιών συστημάτων και διεργασιών, όπως και τα στάνταρ μοτίβα σκέψης. Οι νεοεισερχόμενοι μπορούν να δουν τις αγορές υπό μια πιο φρέσκια οπτική, μπορούν να αναγνωρίσουν τις ανάγκες των πελατών και στη συνέχεια να εκμεταλλευτούν τη νέα τεχνολογία, να σκεφτούν ιδέες και να αναπτύξουν ένα τρόπο σκέψης για να σχεδιάσουν επιχειρηματικά μοντέλα, τα οποία προσφέρουν προϊόντα και υπηρεσίες που καλύπτουν καλύτερα αυτές τις ανάγκες.

Ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο για το ΙΤ
Πώς, λοιπόν, μπορούν οι CIOs να …ταρακουνήσουν το IT; Με ποιο τρόπο μπορούν να σχεδιάσουν ένα νέο μοντέλο για τις λειτουργίες του ΙΤ που δεν θα περιορίζεται από αυτό που έκαναν οι Διευθύνσεις Πληροφορικής έως σήμερα; Πώς μπορούν να κάνουν μια πραγματική επαναστατική αλλαγή στο επιχειρηματικό μοντέλο του ΙΤ, που θα το έσπρωχνε από την εποχή του παρόχου υπηρεσιών σε ένα νέο μοντέλο λειτουργίας, το οποίο έχει σχεδιαστεί για την ψηφιακή εποχή; Tι θα μπορούσε να κάνει ένας CIO που θα ασπαζόταν τη νέα φιλοσοφία; Θα άρχιζε να αγόραζε και να ρύθμιζε servers, θα αγόραζε και θα εγκαθιστούσε λογισμικό, θα δημιουργούσε service desks και ομάδες τεχνικής υποστήριξης; Σίγουρα, όχι.

Στην πραγματικότητα, δεδομένου του τρόπου που η τεχνολογία και η χρήση της μέσα στην επιχείρηση έχει αλλάξει στην εποχή του mobile computing, είναι απίθανο ότι κάποιος που κτίζει από το μηδέν τη Διεύθυνση Πληροφορικής για μια επιχείρηση, θα έκανε τέτοια πράγματα στο νέο ψηφιακό κόσμο.. Για να διαταράξει το ΙΤ, ένας νεοεισερχόμενος CIO θα ξεκινούσε αναγνωρίζοντας τι χρειάζεται όλη η υπόλοιπη επιχείρηση από το τμήμα του. Στη συνέχεια θα σχεδίαζε ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο για το ΙΤ, το οποίο θα ικανοποιούσε αυτές τις ανάγκες με τον πιο αποτελεσματικό και οικονομικό τρόπο, χρησιμοποιώντας τις τελευταίες τεχνολογικές λύσεις, συνδυάζοντας όλα αυτά με ένα νέο τρόπο σκέψης και με μαθήματα που μας έχουν δώσει άλλοι βιομηχανικοί τομείς.

Με το χάσμα ανάμεσα στις δυνατότητες του ΙΤ και τις προσδοκίες από την υπόλοιπη εταιρεία να είναι τόσο μεγάλο, το αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας θα οδηγήσει, αναπόφευκτα, σε ένα πολύ διαφορετικό τύπο λειτουργίας του ΙΤ, σε σχέση με το μοντέλο του παρόχου υπηρεσιών που υπάρχει σήμερα. Αυτό το νέο μοντέλο είναι, επίσης, πιθανόν να έχει ένα περισσότερο εστιασμένο ρόλο και μια πιο σαφή κατανόηση για το πώς και πότε προσθέτει αξία στον οργανισμό.

Κτίζοντας το ΙΤ της ψηφιακής επιχείρησης
Το εύρος και ο τύπος των τεχνολογικών προϊόντων και υπηρεσιών έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, όπως και ο αριθμός των τεχνολογικών vendors. Ως αποτέλεσμα, είναι τώρα δυνατόν για έναν οργανισμό να τροφοδοτήσει τις περισσότερες, αν όχι όλες, από τις τεχνολογικές του ανάγκες από εξωτερικούς service providers. Πράγματι, αυτή είναι η εικόνα για το πώς λειτουργούν τα περισσότερα start-ups – τα βασισμένα στο cloud συστήματα χρησιμοποιούνται για οτιδήποτε, από τα λογιστικά και το HR, ως τη διαχείριση των σχέσεων με τους πελάτες (Customer Relation Management) και ως συστήματα διαχείρισης περιεχομένου.

Και κάθε μέρα, νέες και βελτιωμένες συσκευές, εφαρμογές και υπηρεσίες λανσάρονται σε μια, ήδη, πολύπλοκη και «πλημμυρισμένη» από προσφορές αγορά. Και όλα αυτά απευθύνονται απευθείας σε τμήματα της εταιρείας εκτός του ΙΤ. Έτσι, όταν ρωτάει κανείς τα τμήματα σε μια εταιρεία για το τι χρειάζονται από το ΙΤ, θα πουν ότι θέλουν να συνεργαστεί με αυτούς η Διεύθυνση Πληροφορικής ώστε να αποφασίσουν ποια προϊόντα και υπηρεσίες είναι σχετικά με τις ανάγκες τους και να τους συμβουλεύσουν πώς μπορούν αυτά να αναπτυχθούν παράλληλα με άλλα εργαλεία. Ωστόσο, δεν περιμένουν το ΙΤ να αποτελέσει τον πάροχο αυτών των προϊόντων και υπηρεσιών ή να εμπλακεί στην υποστήριξη ή διαχείρισή τους σε συνεχή βάση.

Η Διεύθυνση Πληροφορικής χρειάζεται να γίνει ο συνεργάτης της επιχείρησης στη διαδικασία επιλογής και όχι ο θυρωρός που ήταν στο παρελθόν. Οι μέρες όπου ο CIO έπαιρνε μόνος του τις αποφάσεις για το ποιες τεχνολογίες, εργαλεία και συστήματα επιτρέπονται στον οργανισμό, έχουν περάσει στο παρελθόν. Οι αποφάσεις για την τεχνολογία πρέπει να παίρνονται από κοινού από το ΙΤ και τα ενδιαφερόμενα μέλη. Η επιχείρηση χρειάζεται το ΙΤ να ενεργήσει ως broker τεχνολογιών και υπηρεσιών, γνωρίζοντας τι υπάρχει εκεί έξω, πώς (και αν) λειτουργεί, να εκτιμά τους vendors, να αξιολογεί την ασφάλεια και να κατανοεί τα επίπεδα υπηρεσιών. Και από τη στιγμή που παρθεί η απόφαση αγοράς και αναπτυχθεί η λύση, η επιχείρηση χρειάζεται το ΙΤ για να διαχειριστεί τους παρόχους τεχνολογιών και υπηρεσιών για λογαριασμό της.

Το IT χρειάζεται να διασφαλίζει ότι οι λύσεις παραμένουν ασφαλείς, ότι τα επίπεδα υπηρεσιών ικανοποιούνται και ότι διατηρούνται τα σημεία ενσωμάτωσής του με άλλες λύσεις. Επίσης, η επιχείρηση χρειάζεται το ΙΤ να αφήσει τα άλλα τμήματα ελεύθερα να χρησιμοποιήσουν τα εργαλεία, τα συστήματα και τα δεδομένα, όπως απαιτείται και χωρίς να εμπλέκονται στα πόδιά τους. Η τεχνολογία είναι θεμελιώδης για την ψηφιακή επιχείρηση. Χρησιμοποιείται για να δημιουργήσει νέα επιχειρηματικά μοντέλα, προϊόντα και υπηρεσίες. Ως τεχνολογικός συνεργάτης και broker του οργανισμού, το IT χρειάζεται να αποτελέσει αναπόσπαστο μέρος του σχεδιασμού και του μετασχηματισμού των νέων επιχειρηματικών μοντέλων και να συμμετέχει στη δημιουργία νέων και βελτιωμένων προϊόντων και υπηρεσιών.

Ο CIO και η ομάδα του χρειάζεται να είναι ικανοί, ώστε να εμπλακούν στον πλήρη επιχειρηματικό κύκλο, συμβάλλοντας στη λήψη αποφάσεων και χρησιμοποιώντας τη γνώση τους για την επιχείρησή τους και την τεχνολογία, ώστε να βοηθήσουν στην επίτευξη των επιχειρηματικών αποτελεσμάτων, δημιουργώντας αξία και αυξάνοντας τα έσοδα. Η νέα εποχή του ΙΤ έχει ξεκινήσει, αλλά οι CIOs και οι Διευθύνσεις Πληροφορικής ακολουθούν τις εξελίξεις, με τον κίνδυνο να παρακαμφτούν. Οι CIOs διαθέτουν ακόμα το χρόνο για να μετασχηματίσουν τα τμήματά τους και τους ρόλους τους, αλλά χρειάζεται να δράσουν τώρα. Χρειάζεται να διαταράξουν το IT, ώστε να απελευθερωθούν από το μοντέλο του παρόχου υπηρεσιών και να αποκτήσουν τον ρόλο που θέλει από αυτούς μια ψηφιακή επιχείρηση σήμερα: αυτού του broker τεχνολογιών και υπηρεσιών.

«Disrupt IT»
Το άρθρο βασίστηκε στο best seller βιβλίο “Disrupt IT” του Ian Cox, αναγνωρισμένου thought-leader σε ζητήματα στρατηγικής και ψηφιακού μετασχηματισμού, o οποίος στο παρελθόν έχει διατελέσει Γενικός Διευθυντής Πληροφορικής (CIO) σε μεγάλους διεθνείς οργανισμούς, ενώ αποτελεί και μόνιμο αρθρογράφο του CIO Magazine. Στο βιβλίο του αναφέρει ότι χρειάζεται ο CIO να αλλάξει, να εγκαταλείψει τον κλασικό του ρόλο και να γίνει αυτό που χρειάζεται σήμερα μια ψηφιακή επιχείρηση: έναν broker τεχνολογιών και υπηρεσιών.