Το Internet των Αντικειμένων (ΙοΤ) και οι (πρακτικά άπειρες) δυνατότητές του ήταν το αντικείμενο της εκδήλωσης που οργάνωσε την Παρασκευή, 19 Οκτωβρίου, στο ΚΠΙΣΝ, η Vodafone με καλεσμένους δεκάδες πελάτες της και εκπροσώπους επιχειρήσεων, οι οποίες μπορούν και πρέπει να τις αξιοποιήσουν.

Γιατί, όπως χαρακτηριστικά τόνισε στην εισαγωγική ομιλία του ο πρόεδρος και διευθ. σύμβουλος της εταιρείας, Χάρης Μπρουμίδης, το ΙοΤ αποτελεί καταλύτη για την 4η βιομηχανική επανάσταση, προσθέτοντας ότι, σε συνάρτηση με τα προηγμένα δίκτυα και την κοινωνία των Gigabit, «τεχνολογίες όπως το blockchain, η τεχνητή νοημοσύνη, το cloud και το ΙοΤ θα οδηγήσουν γρήγορα στη συνύπαρξη ανθρώπου και μηχανών», με αποτέλεσμα συγκλονιστικές αλλαγές στην καθημερινότητά μας.

Παίρνοντας τη σκυτάλη, ο γνωστός «γκουρού» σε θέματα επικοινωνίας, Πίτερ Οικονομίδης, επεσήμανε ότι «το ηφαίστειο εξερράγη» – με το 50% των CEO να αναμένει σημαντικές αλλαγές ως το 2020, την καινοτομία να διαχέεται πλέον οριζόντια και τις επιχειρήσεις να πρέπει να προβλέψουν -για να πάνε μπροστά- όσα δεν μπορεί να προβλέψει ο καταναλωτής που ψάχνει για καινούριες εμπειρίες. Για να τονίσει, κλείνοντας, πως «σε μια εποχή όπου το κινητό είναι η νέα τηλεόραση και είδηση μπορεί να είναι ό,τι λένε οι άλλοι μεταξύ τους για σένα, το μόνο που δεν πρέπει να κάνεις, είναι να εφησυχάζεις…»

Κρίσιμες οι υποδομές ΙοΤ
Τις διεθνείς τάσεις και ευκαιρίες παρουσίασε ο κύριος ομιλητής της εκδήλωσης, Τόνι Γκεριόν, υπεύθυνος για τις παγκόσμιες πωλήσεις ΙοΤ της Vodafone, αναφέροντας ότι -σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες- φτάνουν στο 76% οι CEOs που θεωρούν ιδιαίτερα κρίσιμες τις υποδομές ΙοΤ, με το 60% εξ αυτών να είναι πολύ θετικοί για υιοθέτησή τους (περισσότερα, στη συνέχεια). Στο βήμα τον διαδέχτηκε η διευθύντρια της μονάδας επιχειρηματικών πελατών, Κάτια Σταθάκη, που -σε πιο πρακτικό επίπεδο- μίλησε για τις end-2-end λύσεις τις οποίες προσφέρει η Vodafone, παρουσιάζοντας μάλιστα και διεθνείς βέλτιστες πρακτικές οι οποίες προήλθαν από ελληνικά μυαλά. Τέλος, τις δικές τους, πολύ διδακτικές εμπειρίες από την αξιοποίηση του ΙοΤ αφηγήθηκαν οι εκπρόσωποι πέντε διαφορετικών μεταξύ τους επιχειρήσεων (Orpheas Veinoglou – Μεταφορές & logistics / Kayak – Παγωτά / Διακίνησις – Logistics / Palladio – εκπαιδευτήρια / Telematix – Συστήματα ασφαλείας), τις οποίες υλοποίησαν με τη βοήθεια του εξειδικευμένου τμήματος της Vodafone.

Σύγκλιση
Το μήνυμα (πως «το ΙοΤ φέρνει έναν ολόκληρο καινούριο κόσμο ευκαιριών για τον μετασχηματισμό και την ευελιξία των επιχειρήσεων») ο Τόνι Γκεριόν το είχε ήδη στείλει με την ομιλία του. Όμως, το NetFAX είχε περισσότερες ερωτήσεις… Πρώτη – πρώτη, η σύγκριση μεταξύ βιομηχανικού και καταναλωτικού ΙοΤ: «Ως τώρα, στο ΙοΤ κυριαρχούσαν οι βιομηχανικές εφαρμογές για τρεις λόγους: ο πρώτος έχει να κάνει με τη ρυθμιστική συμμόρφωση – τοπική και διεθνή, που επιβάλλει τη χρήση του, όπως πχ. στα αυτόνομα οχήματα. Ο δεύτερος, που συνέβαλε διαχρονικά στην πορεία του κλάδου, είναι η μείωση του κόστους και η βελτίωση των διαδικασιών στη λειτουργία μιας εταιρείας – αντί να στέλνεις κάθε τόσο έναν τεχνικό πχ. στο ασανσέρ, μπορείς να έχεις ένα κουτί με αισθητήρες που παρακολουθούν τα πάντα… Κι ο τρίτος είναι ότι προσθέτει αξία και νέες πηγές εσόδων.

Αυτό που αλλάζει, είναι ότι μειώνεται πλέον η σημασία του πρώτου λόγου και αυξάνει του τρίτου, ένδειξη ότι έχουμε μπει στην περίοδο της ωριμότητας για το Industrial IoT – ως το 2020 θα έχουμε περίπου 75 δις συνδεδεμένους αισθητήρες, που θα αυξάνουν κατά 1,3 – 1,4 εκατομμύρια κάθε μήνα! Έχουμε έκρηξη στις πωλήσεις και εκθετική ανάπτυξη. Η διαφορά με το καταναλωτικό ΙοΤ έγκειται στην ωριμότητα των χρήσεων, εδώ υπάρχει καθαρή αγορά και καθαρή ζήτηση… Υπάρχει αγορά και στο καταναλωτικό, αλλά ο ρυθμός ανάπτυξης είναι πιο αργός… Άλλωστε, το Industrial IoT έχει ιστορία πολλών χρόνων πίσω του – το λέγαμε M2M, αλλά μετρητές υπήρχαν και πριν από 10-15 χρόνια…».

Σε ερώτησή μας για το πόσο εύκολο είναι για τις επιχειρήσεις να υιοθετήσουν το ΙοΤ προσαρμόζοντας ανάλογα τη στρατηγική τους, όταν καλά-καλά δυσκολεύονται με τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους, ο Τ. Γκεριόν απάντησε: «Το ΙοΤ ως μέσο ενίσχυσης των εσόδων και της ικανοποίησης του πελάτη και των εργαζομένων μιας επιχείρησης, πρέπει να είναι ενσωματωμένο στη στρατηγική της, επομένως είναι υποχρεωμένη να το προσθέσει. Όσοι πελάτες μας το έκαναν, πετυχαίνουν πολύ καλύτερες επιδόσεις από εκείνους που το έκαναν σε μικρότερο βαθμό ή καθόλου. Θα υπάρξουν καθυστερήσεις, όμως θεωρώ ότι η ψηφιακοποίηση και το ΙοΤ πλέον συγκλίνουν, διευκολύνοντας το ένα το άλλο, και σταδιακά θα καταλήξουν ως μια κοινή λύση…»

Ρωτώντας το διευθυντικό στέλεχος της Vodafone για τι ζητούν περισσότερο οι πελάτες της εταιρείας, λάβαμε την εξής απάντηση: «Όλο και περισσότεροι ζητούν βοήθεια στην ψηφιoποίηση, αλλά και στην εφαρμογή end-to-end λύσεων και εφαρμογών. Το 2G μας αποχαιρετά, η πλειοψηφία είναι πλέον 3G και 4G, οι τιμές πέφτουν, αλλά ταυτόχρονα βλέπουμε και low power εναλλακτικές λύσεις, όπως NB-IoT και Cat-M1, που πολλοί θέλουν να δοκιμάσουν – εμείς πρέπει να βρίσκουμε και να υλοποιούμε την πιο συμφέρουσα λύση για τον πελάτη μας, ώστε να του φέρνει τα περισσότερα πλεονεκτήματα από πλευράς κόστους, πρόσβασης, ευκολίας στη χρήση…»

Τέλος, στην ερώτηση του NetFAX για το αν έχει νόημα στην εποχή του ΙοΤ να μιλάμε για ιδιωτικότητα. ο Τ. Γκεριόν απάντησε: «Μακάρι να είχα μια απάντηση … Συναντώ πολλές startup που ψάχνουν τρόπους για να γίνει η ζωή των ανθρώπων καλύτερη κι εκείνη των επιχειρήσεων πιο αποδοτική… Το motto μας στη Vodafone είναι να κάνουμε τις ζωές και τις επιχειρήσεις μας καλύτερες κι αυτό θα επιδιώξουμε με τον πιο θετικό τρόπο!»