Ο ιδρυτής και CEO της Woli, Bασίλης Ζούπας, της ελληνικής startup που έχει ως στόχο να ψηφιοποιήσει ό,τι σχετίζεται με χρήματα στη ζωή και τη συμπεριφορά ενός νέου, μιλάει αποκλειστικά στο netweek, εξηγώντας γιατί η λύση τους μπορεί να εξελιχθεί σε μια χρήσιμη πλατφόρμα οικογενειακής τραπεζικής.

Είναι 40άρης, σπούδασε πολιτικός μηχανικός (ΑΠΘ), απέκτησε το απαραίτητο ΜΒΑ (από το INSEAD, παρακαλώ) και μπήκε στον χώρο της τεχνολογίας, σχεδόν πάντα ως υπεύθυνος ανάπτυξης προϊόντων σε εταιρίες υψηλής τεχνολογίας και startup. Πριν από λίγα χρόνια, αποφάσισε να φτιάξει το δικό του προϊόν, ένα ψηφιακό πορτοφόλι αρκετά διαφορετικό από τα «άλλα», καθώς απευθύνεται σε παιδιά και νέους, δίνοντας λύση σε πολλά προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους.

Βασίλη Ζούπα, τι είναι το Woli και γιατί το ονομάσατε έτσι;

Είναι μια τραπεζική υπηρεσία για νέους 10-18 χρονών, με στόχο να λύσει τα προβλήματα διαχείρισης χρημάτων στην οικογένεια, να αυτοματοποιήσει πλήρως το χαρτζιλίκι, να έχουν οι γονείς τον έλεγχο, άρα και την ηρεμία τους Λύνει πλήρως το θέμα του πώς δίνεις χρήματα στα παιδιά σου και -ως ένα βαθμό- πώς φροντίζεις να τα αξιοποιήσουν με τον καλύτερο τρόπο. Με το Woli αυτοματοποιούνται μεταφορές και πληρωμές – ο γονιός έχει έναν λογαριασμό, το παιδί άλλον ένα δικό του και οι δυο συνδέονται με μια κάρτα Mastercard. Όλα αυτά τα εκδίδουμε εμείς.
Η ελάχιστη ηλικία που μας επιτρέπουν είναι 10 χρονών – προσπαθούμε να το πάμε λίγο πιο κάτω, ίσως στην πορεία κατέβει κι αυτό… Επειδή δεν είμαστε αμιγώς ελληνική υπηρεσία -θέλω να πω ότι μας επιβλέπει, όπως πχ. και τη Revolut, μία τράπεζα στη Λιθουανία (θυγατρική της αγγλικής Rails Bank, πλέον Railsr)- είμαστε στημένοι σε μία ευρωπαϊκή λογική, ώστε να δουλεύει με τον ίδιο τρόπο παντού. Εμείς ξεκινήσαμε από την Ελλάδα. Όσο για το όνομα, είναι μια παιδική λέξη για το wallet – έψαχνα με ποιο παιδικό τρόπο να την αποτυπώσω- υπήρχε κι ένας ήρωας των cartoon, μ’ αυτό το όνομα…

Η αίσθηση του χρήματος
Τα ‘εργαλεία’ μας (κάρτα και υπηρεσίες) βοηθούν το παιδί να αποκτήσει αίσθηση του χρήματος, αλλά και να κάνει λάθη (πρέπει να κάνει λάθη, είναι σημαντικό!) Το βοηθούν να καταλάβει πώς μπορεί να κερδίσει περισσότερα χρήματα, πώς να κάνει ένα budget κ.ά. Για να επιστρέψουμε στο ‘ψηφιακό χαρτζιλίκι’, εφόσον έχεις δυο account, μπορείς να κάνεις μεταφορές χρημάτων σε πραγματικό χρόνο στο παιδί σου ή να κάνει εκείνο request σε μια ανάγκη και να στείλεις εσύ άμεσα χρήματα. Μπορείς να ρυθμίζεις σε μηνιαία, εβδομαδιαία ή και ημερήσια βάση να μπαίνουν χρήματα στο λογαριασμό του – το allowance, που λέμε, το ύψος του οποίου βεβαίως ρυθμίζεται. Επίσης, μπορείς να βάλεις όρια στην κάρτα, η οποία προφανώς είναι φιλική και ειδικά σχεδιασμένη για παιδιά. Δεν μπορεί να δουλέψει σε ενήλικες, σε τζόγο ή σε πορνογραφικό υλικό, ενώ ο γονέας μπορεί να κάνει ρυθμίσεις πχ. για κατηγορίες εμπόρων που δεν θέλει το παιδί του να χρησιμοποιεί την κάρτα του ή μπορεί ακόμα και να ανοιγοκλείνει τη χρήση στο ΑΤΜ. Είναι χρήσιμο για ανάληψη σε στιγμή ανάγκης, αλλά αν το Woli δουλεύει με το ΑΤΜ και τα παιδιά σηκώνουν από εκεί τα χρήματά τους, αναιρείς τη λειτουργία του – καλύτερα να τους τα δίνεις μετρητά…

Ανταμοιβές και δώρα
Στο Woli υπάρχει μια μεγάλη κατηγορία μεταφοράς χρημάτων από τον γονιό στο παιδί, που ονομάζουμε γενικά rewards, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής λογικής που έχουμε: ο γονιός μπορεί να βάλει κάποιες δουλειές ή στόχους στο παιδί – από τις πιο απλοϊκές, πχ. δουλειές σπιτιού, μέχρι να ολοκληρώσει ένα βιβλίο σε ένα μήνα, δίνοντας χρηματικό έπαθλο σε πραγματικό χρόνο, όταν διαπιστώσει ότι η δουλειά έγινε. Έχουμε βάλει reward και για την αποταμίευση εκ μέρους του παιδιού, συμπεριλαμβάνοντας σχετική λειτουργία – πχ. αν αποταμιεύσει 100 € σε ένα μήνα, μπορεί να πάρει αυτό που λέμε «επιτόκιο γονέα», στη λογική του τραπεζικού επιτοκίου, δηλ. στο τέλος του μήνα, βλέπει 5 € έξτρα που έρχονται με μήνυμα άμεσα, γιατί τα έχουμε αυτοματοποιήσει, και λέει ότι ο γονέας επιβραβεύει την αποταμίευσή σου.
Έχουμε φτιάξει, επίσης, λειτουργικότητα για δώρα από την ευρύτερη οικογένεια και τους φίλους – δηλ. μπορεί ο παππούς, ο θείος, ο νονός να διαλέξει στο website μια ωραία κάρτα και να τη συνοδεύσει με ποσό ως 100 €… Εμείς ψηφιοποιούμε όλη τη συμπεριφορά που σχετίζεται με το τα χρήματα ενός παιδιού, πώς έρχονται και πώς μπαίνουν.

Learning by doing
Το τελευταίο κομμάτι, στο οποίο έχουμε δουλέψει πολύ είναι το εκπαιδευτικό, δηλαδή ένα παιχνίδι, στο οποίο μαζεύεις πόντους – ένα financial-based quiz. Έχουμε φτιάξει 10 μαθήματα, τα money missions, με τη βοήθεια ειδικών στον χώρο της εκπαίδευσης και του οικονομικού τομέα. Η Ergo Academy είναι μια ομάδα η οποία έχει ασχοληθεί αρκετά με εκπαίδευση και ψυχοενδυνάμωση. Όπως σε ένα κλασικό κουίζ, απαντάς σε ερωτήσεις, multiple choice, πίστες κλπ. Κι εκεί ο γονιός μπορεί -αν θέλει, προφανώς- να δώσει ένα μικρό reward πχ. όταν το παιδί ολοκληρώσει ένα πακέτο μαθημάτων, να του στείλει 2€ ή 5€, ως επιβράβευση.

Έχει αποδειχθεί θεωρητικά από πολλές μελέτες, ότι είναι σημαντικό να ξεκινάς νωρίς – οι βασικές αρχές διαχείρισης χρήματος ξεκινάνε πολύ νωρίς στους ανθρώπους, από 7-8 χρόνων πολλά παιδιά έχουν ήδη αναπτύξει συνήθειες. Γενικά, πιστεύουμε ότι, αν στην οικογένεια υπάρχει ένα εργαλείο το οποίο διευκολύνει αυτή τη συμπεριφορά και τη βάζει σε καλό πλαίσιο -το λέω γιατί έχω ακούσει και το αντίθετο- αν το παιδί έχει ένα συγκεκριμένο ποσό, θα πάθει και θα μάθει, όταν θελήσει να αγοράσει κάτι και δει ότι τελείωσαν τα χρήματά του. Εμείς ενημερώνουμε με μηνύματα του τύπου ‘έχεις ξοδέψει τα μισά σου λεφτά από αυτά που υπολόγιζες ως τις 5 του μήνα’, άρα πρόσεχε!

Επιδόσεις και προσφορές
Μεγάλος στόχος και προτεραιότητα είναι να αυξήσουμε το κοινό μας στην Ελλάδα. Χρήστες εγγεγραμμένους στην πλατφόρμα έχουμε πάνω από 15.000, όμως οι οικογένειες που το χρησιμοποιούν πραγματικά είναι 1000-1500 – γράφονται, αλλά δεν το λειτουργούν. Το ξεκινούν τα παιδιά, καλούν τους γονείς τους να μπουν στο Woli κι εκεί υπάρχει θέμα, μέχρι ο γονιός να καταλάβει τι είναι αυτό.

Όμως, πρέπει να το δουν, γιατί αυτοί πιστοποιούνται πρώτοι και εγγράφουν, στη συνέχεια, τα παιδιά τους… Το τελευταίο δίμηνο είδαμε ισχυρό κύμα εγγραφών στην Ελλάδα – στόχος μας είναι να ξεπεράσουμε φέτος τις 15.000 οικογένειες και, παράλληλα, να βγούμε σε Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία. Σε επίπεδο fintech, αυτή την εποχή γίνονται πράγματα στον χώρο της οικογενειακής τραπεζικής και του «teenager banking», όπως το αποκαλούν σε ΗΠΑ και Αγγλία, που είχαν πάντα πρωτοπορία…

Για μένα και την ομάδα μας (περίπου 11-12 άτομα, με πλάνο να γίνουμε 15 φέτος) η μεγάλη πρόκληση είναι να καταφέρουμε τα παιδιά να χρησιμοποιούν τις εκπαιδευτικές λειτουργίες, να βάζουν στόχους αποταμίευσης. Προϊοντικά, έχουμε αρκετές προσφορές για αυτά σε δυο τομείς, στα online παιχνίδια, με κουπόνια για Χbox, Playstation κλπ. κάτι σαν marketplace, και στην κινητή τηλεφωνία, με κουπόνια για να γεμίζουν το κινητό τους, όταν τελειώνουν οι μονάδες.
Στα πλάνα μας περιλαμβάνεται μικρό, κάπως διαφορετικό άνοιγμα προς τους φοιτητές, αλλά και η ενσωμάτωση στο Woli νέων δυνατοτήτων, όπως προγράμματα και υπηρεσίες σχετικές με τα οικονομικά, από οικογενειακή ασφάλιση έως επενδύσεις για τα παιδιά. Αυτό είναι το όραμά μας: να φτιάξουμε έναν αυτοματοποιημένο χώρο για τα χρήματα της οικογένειας. Για εμάς, αυτή είναι η οικογενειακή τραπεζική.