Εξαιρετικές προοπτικές για την ανάπτυξη του κλάδου Πληροφορικής και Επικοινωνιών στην Ελλάδα, διαβλέπει ο Δημήτρης Τσίγκος, Πρόεδρος & Ιδρυτής του Ομίλου Virtual Trip. Προοπτικές και ευκαιρίες που όμως μένουν ανεκμετάλλευτες εξαιτίας της έλλειψης κεντρικής στρατηγικής.

<‘Σελίδα 1: Η πορεία της Virtual Trip μέχρι σήμερα, το μοντέλο δραστηριοποίησης του ομίλου και η πρόσφατη αναπτυξη δικτύου καταστημάτων, IT Center, με λύσεις Πληροφορικής για ΜΜΕ’>
Πρόσφατα προχωρήσατε στην ανάπτυξη δικτύου καταστημάτων, ΙΤ Center, με λύσεις Πληροφορικής για ΜΜΕ. Ποια είναι η φιλοσοφία πίσω από αυτή την κίνηση; Υπάρχει κάτι αντίστοιχο στην ελληνική αγορά

NetWeek: Η Virtual Trip  είναι το πρώτο πετυχημένο start-up φοιτητικής επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα. Σήμερα, 8 χρόνια μετά την ίδρυσή της, πρωταγωνιστεί στην αγορά Πληροφορικής. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας σας;

Δημήτρης Τσίγκος: Δεν υπάρχει κάποιο «μυστικό» στην επιτυχία μας. Εργαζόμαστε εντατικά και ομαδικά με προσήλωση στις ανάγκες των πελατών μας, προσπαθώντας να βρίσκουμε συνεχώς νέους τρόπους να κάνουμε τις Τεχνολογίες Πληροφορικής & Επικοινωνιών ουσιαστικά χρήσιμες στην κοινωνία και την οικονομία. Θα μπορούσα βέβαια να πω ότι το υψηλό επίπεδο ανθρωπίνου δυναμικού, η εξωστρέφεια και η προϊοντική στρατηγική ήταν παράγοντες που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην πορεία μας μέχρι σήμερα.

Δεν θέλουμε να δίνουμε έμφαση στην ίδια την τεχνολογία αλλά στη βελτίωση που αυτή φέρνει σε μια ομάδα ανθρώπων και μια παραγωγική διαδικασία

NetWeek: Το μότο της εταιρείας είναι «materializing Innovation». Με ποιο τρόπο κάνετε πράξη την καινοτομία;

Δημήτρης Τσίγκος: Οπως είπα και προηγουμένως, προσπαθούμε να βρίσκουμε συνεχώς νέους τρόπους να κάνουμε τις Τεχνολογίες Πληροφορικής & Επικοινωνιών ουσιαστικά χρήσιμες στην κοινωνία και την οικονομία. Αυτό ξέρετε δεν είναι καθόλου εύκολο. Η πρόοδος στην επιστήμη και την τεχνολογία δεν σημαίνει ταυτόχρονα και βελτίωση των παραγωγικών διαδικασιών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι ίδιες οι επιχειρήσεις Πληροφορικής: Ενώ υποτίθεται πως «οργανώνουν» τους πελάτες τους, κατά γενική ομολογία οι ίδιες είναι από τις πλέον «ανοργάνωτες». Γενικά θα ήθελα να πω ότι δεν θέλουμε να δίνουμε έμφαση στην ίδια την τεχνολογία αλλά στη βελτίωση που αυτή φέρνει σε μια ομάδα ανθρώπων και μια παραγωγική διαδικασία.

NetWeek: Ποια είναι το μοντέλο δραστηριοποίησης του ομίλου Virtual Trip;

Δημήτρης Τσίγκος: Ο Ομιλος Virtual Trip αναπτύσσεται με το μοντέλο του δικτύου επιχειρήσεων έντασης γνώσης. Πρόκειται για ένα πλέγμα δραστηριοτήτων στο χώρο της υψηλής τεχνολογίας Πληροφορικής και επικοινωνιών, το οποίο προσπαθεί να συνδυάσει τις οικονομίες κλίμακας του αυξημένου μεγέθους με το προσωπικό επιχειρηματικό κίνητρο, τη δημιουργικότητα και την ευελιξία μιας μικρής ομάδας. Είναι ένα μεγάλο στοίχημα για τους Πληροφορικούς του Ομίλου μας!

NetWeek: Πρόσφατα προχωρήσατε στην ανάπτυξη δικτύου καταστημάτων, ΙΤ Center, με λύσεις Πληροφορικής για ΜΜΕ. Ποια είναι η φιλοσοφία πίσω από αυτή την κίνηση; Υπάρχει κάτι αντίστοιχο στην ελληνική αγορά;

Δημήτρης Τσίγκος: Η έρευνα αγοράς που έχουμε κάνει δείχνει πως υπάρχει ένα μεγάλο κενό στην ελληνική αγορά το οποίο τα IT Centers θα προσπαθήσουν να καλύψουν. Βλέπετε, παρακολουθούμε όλοι μας την άνθιση των «super markets τεχνολογίας». Είναι σαν να είμαστε ασθενείς και να προσπαθούμε να θεραπευτούμε επισκεπτόμενοι ένα «φαρμακείο-super market», όπου μπορούμε να διαλέξουμε όποιο φάρμακο θέλουμε σε εντυπωσιακά χαμηλή τιμή. Δυστυχώς όμως, αυτό δεν θα μας θεραπεύσει, αφού δεν υπάρχει ιατρός να κάνει τη διάγνωση. Αυτόν ακριβώς το ρόλο, του ειδικευμένου τεχνικού επιστήμονα ΤΠΕ για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις φιλοδοξούν να παίξουν τα IT Centers.
<‘here’>


<‘Σελίδα 2: Η TS Consulting και οι τομείς δραστηριοποίησής της, το mVision Surveillance της mVision Network Solutions και τα προϊόντα και οι υπηρεσίες που παρέχει η Virtual Trip στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις’>
NetWeek: Μιλήστε μας λίγο για την TS Consulting; Σε ποιους τομείς θα δραστηριοποιείται και ποιες υπηρεσίες θα παρέχει;

Δημήτρης Τσίγκος: Η TS Consulting θα δραστηριοποιείται παρέχοντας υπηρεσίες Βusiness & management  & IT Consulting, ενώ έχει δυο ακόμα business units για υπηρεσίες tax / accounting και insurance consulting. Οσον αφορά το IT Consulting, αντιπροσωπεύει και υποστηρίζει στην Ελλάδα τις εταιρείες QAD, LOQUENDO και DIALCOM. Ιδιαίτερη έμφαση θα ήθελα να δώσω στη συνεργασία μας με την QAD: Πρόκειται για την κατασκευάστρια εταιρεία του QAD Applications, μέχρι πρότινος γνωστό ως MFG/Pro, που αναγνωρίζεται διεθνώς ως το κορυφαίο ERP στον τομέα της παραγωγής και των μεταφορών, ενώ πλέον είναι πληρέστατο και στους τομείς του accounting/finance και παροχής υπηρεσιών. Εχοντας ήδη πλήθος μεγάλων εγκαταστάσεων στην Ελλάδα, η TS Consulting στοχεύει να το αναπτύξει ιδιαίτερα στους κλάδους των μεταφορών και των logistics.

Το Solo Gateway δίνει ολοκληρωμένη υπολογιστική & επικοινωνιακή υποδομή, με υψηλότατη ασφάλεια και ιδιαίτερα εύχρηστο περιβάλλον εργασίας

NetWeek: Η mVision Network Solutions, spin-off του ομίλου Virtual Trip, παρουσίασε πρόσφατα το mVision Surveillance, ένα προϊόν απομακρυσμένης επιτήρησης χώρου. Ποιες είναι οι επιχειρηματικές εφαρμογές της συγκεκριμένης λύσης και ποια τα οφέλη της;

Δημήτρης Τσίγκος: Το mVision Surveillance υπήρξε το προϊόν που ανέπτυξε το εργαστήριο έρευνας & ανάπτυξης της Virtual Trip, οδηγώντας στη δημιουργία της ενός ακόμα Spin-Off του Ομίλου μας, της mVision Network Solutions. Βασικό χαρακτηριστικό του είναι ότι δίνει τη δυνατότητα «ζωντανής» επιτήρησης χώρου χωρίς την ανάγκη ούτε «ειδικού» κινητού τηλεφώνου, ούτε καν σύνδεσης 3G. Το mVision Surveillance αποτελεί την τεχνολογική υποδομή της υπηρεσίας Conn-X View του ΟΤΕ, η οποία είναι στην αγορά από τις αρχές του 2007 και έχει αποδείξει τις μεγάλες της δυνατότητες σε χιλιάδες εγκαταστάσεις.

Η νέα έκδοση που βγαίνει σύντομα στην αγορά, το mVision Surveillance II, είναι πλήρως ολοκληρωμένο με το Solo Gateway ώστε να υπάρχει δυνατότητα συνεχούς τοπικής καταγραφής της εικόνας, ενώ η πρόσβαση μπορεί να γίνεται και με χρήση video-κλήσης, καθιστώντας πολύ απλούστερη τη χρήση της υπηρεσίας τόσο από τους οικιακούς χρήστες όσο και τους επαγγελματίες.

NetWeek: Η πλειοψηφία των ελληνικών επιχειρήσεων ανήκει στην κατηγορία των μικρών και μεσαίων εταιρειών. Ποια είναι τα προϊόντα και οι υπηρεσίες που παρέχει η Virtual Trip σε αυτή την κατηγορία επιχειρήσεων;

Δημήτρης Τσίγκος: Πράγματι, οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις αποτελούν το σημαντικότερο τμήμα της ελληνικής αγοράς και πασχίζουν να παραμείνουν ανταγωνιστικές έναντι των μεγάλων αλυσίδων που κάνουν την εμφάνισή τους σε όλους τους κλάδους της οικονομίας. Η Virtual Trip στοχεύοντας να δώσει μια λύση ουσιαστικής αξιοποίησης των τεχνολογιών Πληροφορικής και επικοινωνιών από τις επιχειρήσεις αυτές προχώρησε στην ανάπτυξη του Solo Gateway, η υιοθέτηση του οποίου προσφέρει άμεσο και σημαντικό οικονομικό όφελος.

Το Solo Gateway δίνει ολοκληρωμένη υπολογιστική & επικοινωνιακή υποδομή, με υψηλότατη ασφάλεια και ιδιαίτερα εύχρηστο περιβάλλον εργασίας. Το motto του προϊόντος «Simple-Complete-All You Need» νομίζω πως περιγράφει τον παραπάνω στόχο. Μετά από πέντε χρόνια έρευνας και ανάπτυξης των πληροφορικών μας, είμαστε ευτυχείς για την αποδοχή που βρίσκει το Solo Gateway στη διεθνή αγορά.
<‘here’>


<‘Σελίδα 3: Η σύγκλιση των τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών με ποιο τρόπο ανταποκρίνεται η Virtual Trip σε αυτή την πρόκληση και ο στόχος της επέκτασης του ομίλου στην Ισπανία’>
NetWeek: Παρ’ όλες τις επενδύσεις σε συστήματα ασφάλειας και τις μεγάλες δαπάνες προς αυτή την κατεύθυνση, οι περισσότερες εταιρείες εξακολουθούν να είναι ευάλωτες. Πού οφείλεται αυτό και ποια είναι η δική σας πρόταση;

Δημήτρης Τσίγκος: Είναι σαφές πως ο τομέας της ασφάλειας έχει ιδιαιτερότητες που απαιτούν μεγάλη προσοχή στο χειρισμό τους. Ερευνες αποδεικνύουν πως δεν είναι τόσο το ύψος των επενδύσεων στην ασφάλεια που καθιστούν ασφαλείς της επιχειρήσεις αλλά η ποιότητα υλοποίησής τους. Είναι η χάραξη μακρόχρονης στρατηγικής ασφάλειας και η αυστηρή εφαρμογή πολιτικών ασφαλείας που, σε συνδυασμό με την εκπαίδευση και ενημέρωση του συνόλου του ανθρωπίνου δυναμικού μπορούν να αυξήσουν κατακόρυφα το επίπεδο ασφάλειας πληροφοριών και επικοινωνιών στις επιχειρήσεις.

Καθώς οι υποδομές Πληροφορικής και επικοινωνιών αποκτούν κρίσιμο ρόλο στη λειτουργία και μικρότερων επιχειρήσεων, πρέπει αντίστοιχα και τα προϊόντα/ υπηρεσίες ασφαλείας να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις δυνατότητες των επιχειρήσεων αυτών

Ενα πολύ σημαντικό σχετικό σημείο που θα ήθελα να θίξω, αφορά στη μεγάλη διεύρυνση των επιχειρήσεων για τις οποίες η ασφάλεια παίζει κρίσιμο ρόλο. Μέχρι πρόσφατα, το θέμα απασχολούσε μόνο πολύ μεγάλους οργανισμούς, όπως τράπεζες, ασφαλιστικές εταιρείες και εταιρείες τηλεπικοινωνιών, οπότε και τα προϊόντα και υπηρεσίες ασφαλείας είχαν δομηθεί στην αγορά σαν «πολυτέλεια». Καθώς οι υποδομές Πληροφορικής και επικοινωνιών αποκτούν κρίσιμο ρόλο στη λειτουργία και μικρότερων επιχειρήσεων, πρέπει αντίστοιχα και τα προϊόντα/ υπηρεσίες ασφαλείας να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις δυνατότητες των επιχειρήσεων αυτών.

Η Virtual Trip καλύπτει την ανάγκη αυτή με το Solo Gateway, το οποίο δίνει ολοκληρωμένη λύση ασφάλειας πληροφοριών και επικοινωνιών για τη μικρή και μεσαία επιχείρηση.

NetWeek: Τα τελευταία χρόνια γίνεται πολύ λόγος για τη σύγκλιση των τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών. Με ποιο τρόπο ανταποκρίνεται η Virtual Trip σε αυτή την πρόκληση;

Δημήτρης Τσίγκος: Η Virtual Trip από την ίδρυσή της παρέχει λύσεις που στηρίζονται στη σύγκλιση των τεχνολογιών Πληροφορικής & Επικοινωνιών.

Χαρακτηριστικά αναφέρω πως ήμαστε η πρώτοι πάροχοι Φωνητικών Πυλών με τεχνολογία VoiceXML στην ελληνική αγορά, ενώ ακολουθήσαμε με πλήθος ανάλογων λύσεων. Αποκορύφωση μπορώ να πω των προσπαθειών μας να αξιοποιήσουμε τη σύγκλιση στις λύσεις μας είναι η δημιουργία του Solo Gateway, το οποίο φιλοδοξεί να αποτελέσει μια απλή και ολοκληρωμένη λύση για τη μικρή και μεσαία επιχείρηση, καλύπτοντας το σύνολο των επικοινωνιακών και υπολογιστών της αναγκών. Το στοίχημα που έχουμε να κερδίσουμε είναι η παροχή λύσεων υψηλής τεχνολογίας Πληροφορικής & Επικοινωνιών που θα είναι εύχρηστες  και αποτελεσματικές για τις μικρές επιχειρήσεις.

Στην κατεύθυνση αυτή έχουμε επικεντρώσει τις προσπάθειές μας στα εργαστήρια έρευνας & ανάπτυξης του Ομίλου και, ας μου επιτραπεί να πω, είμαστε πολύ ευχαριστημένοι από τα πρώτα αποτελέσματα.

NetWeek: Πρόσφατα η Virtual Trip εγκαινίασε τα γραφεία της στην Ισπανία. Ποιος είναι ο στόχος της κίνησης αυτής; Είναι αυτό το πρώτο βήμα για την επέκταση της εταιρείας και σε άλλες χώρες;

Δημήτρης Τσίγκος: Πράγματι, η ίδρυση της Virtual Trip Spain είναι το πρώτο βήμα για την επέκτασή μας στη διεθνή αγορά. Η επιλογή της Ισπανίας έγινε διότι είναι μια αγορά που έχει πολύ παρόμοια χαρακτηριστικά με την Ελλάδα, έχοντας βέβαια πενταπλάσιο μέγεθος. Ευελπιστούμε όμως πως η παρουσία μας εκεί θα έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη λόγω της προνομιακής σχέσης που έχουν οι ισπανικές εταιρείες με την αγορά της Λατινικής Αμερικής, η οποία εκτιμούμε πως έχει τεράστιες ευκαιρίες για τα προϊόντα μας.

Ο Ομιλός μας στοχεύει να προχωρήσει τη διεθνή ανάπτυξή του, ιδρύοντας μερικές ακόμα θυγατρικές επιχειρήσεις σε επιλεγμένες αγορές. Αμεσα θα ακολουθήσουν οι ΗΠΑ και η Βραζιλία, ενώ εξετάζουμε και άλλες επιλογές για τη συνέχεια. Πέραν αυτών, προχωράμε σε σύναψη συνεργασιών αντιπροσώπευσης και υποστήριξης των προϊόντων μας, έχοντας ήδη σχετικές συμφωνίες σε Αίγυπτο, Αυστραλία, Βέλγιο, Δανία και Ινδία. Τέλος, για συγκεκριμένα προϊόντα και υπηρεσίες θα επιχειρήσουμε και απευθείας πωλήσεις μέσω Διαδικτύου.
<‘here’>


<‘Σελίδα 4: Η παρουσία της Επίγνωσς ΕΠΕ στο Chief Learning Officer Summit Fall 2008 στο Τέξας, οι επενδύσεις της Virtual Trip σε έρευνα και ανάπτυξη και τα σχεδιά της για το μέλλον’>
NetWeek: Η Επίγνωσις ΕΠΕ, μέλος του Ομίλου, συμμετείχε τον Οκτώβριο στο Chief Leraning Officer Summit Fall 2008, στο Τέξας. Ποιο ήταν το θέμα της παρουσίασής της και τι σημαίνει η παρουσία μιας ελληνικής εταιρείας εκεί;

Δημήτρης Τσίγκος: Το eFront αντιπροσωπεύει το αποτέλεσμα εντατικής εργασίας πληροφορικών που ξεκίνησε από το Πολυτεχνείο στην Πάτρα το 2001. Εχοντας πιστοποιηθεί από το Υπουργείο Αμυνας των ΗΠΑ αποτελεί μια ιδιαίτερα αξιόπιστη λύση στη διεθνή αγορά e-Learning. Με το «άνοιγμά» του στην κοινότητα του ανοιχτού και ελεύθερου λογισμικού το 2006, απέκτησε μια πολύ μεγάλη -και διαρκώς αυξανόμενη- βάση χρηστών από την Αυστραλία μέχρι τη Γουατεμάλα και τον Καναδά. Το Chief Learning Officer Summit είναι ένας ιδιαίτερα έγκυρος θεσμός στις ΗΠΑ, απευθυνόμενος σε επιχειρήσεις που έχουν κατ’ ελάχιστο 20.000 εργαζομένους.

Ο απώτερος στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε ένα δίκτυο επιχειρήσεων υψηλής τεχνολογίας που θα πρωταγωνιστούν στη διεθνή αγορά έχοντας σαν κινητήρια δύναμη τους εργαζόμενούς τους

Στην εκδήλωση του Οκτώβρη είχαν κληθεί δέκα κατασκευαστές συστημάτων e-Learning, 8 από τις ΗΠΑ, και δυο από την Ευρώπη. Είναι πολύ μεγάλη τιμή για την Επίγνωσις που επελέγη από τους διοργανωτές να είναι εκεί. Φάνηκε πως υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για το eFront, δεδομένου μάλιστα ότι η οικονομική κρίση αυξάνει τη ζήτηση για e-Learning. Ανοίγοντας το γραφείο μας στις ΗΠΑ, που εκτιμούμε πως θα γίνει μέχρι τον Φλεβάρη του 2009, θα μπορέσουμε να εξυπηρετήσουμε καλύτερα τους πελάτες μας στην πολύ μεγάλη και ενδιαφέρουσα αυτή αγορά.

Θα ήθελα τέλος να σημειώσω πως με την Next Generation Learning Services προωθούμε το eFront και στην ελληνική αγορά, παρέχοντας ολοκληρωμένες λύσεις ανάπτυξης ανθρωπίνου κεφαλαίου και ηλεκτρονικής εκπαίδευσης σε μεγάλες επιχειρήσεις και εκπαιδευτικούς οργανισμούς.

NetWeek: Ποιες είναι οι επενδύσεις της Virtual Trip σε έρευνα και ανάπτυξη;

Δημήτρης Τσίγκος: Ο Ομιλος Virtual Trip από το 2003 μέχρι σήμερα υλοποιεί ένα φιλόδοξο στρατηγικό σχέδιο για την παραγωγή μιας πλειάδας προϊόντων λογισμικού υψηλής τεχνολογίας, τα οποία θα μπορέσουν να βρουν θέση στη διεθνή αγορά. Εχουμε ήδη υλοποιήσει τα Solo Gateway, eFront, mVision και Insurance Manager, ενώ σύντομα θα βγουν στην αγορά τα Diagramma και OpenVote. Επιπλέον, αυτή την στιγμή είναι στο στάδιο της έρευνας & ανάπτυξης τρία ακόμα προϊόντα που αναμένεται να κάνουν τις πρώτες τους πωλήσεις στο τέλος του 2009.

Η επένδυση που έχουμε κάνει είναι μεγάλη σε χρηματοοικονομικούς όρους, καθώς ξεπερνά τα 3.000.000 ευρώ, ιδιαίτερα δε εάν αναλογιστεί κανείς ότι ο Ομιλος αναπτύσσεται μέχρι σήμερα οργανικά, βασιζόμενος στις επενδύσεις των μετόχων του, σε επένδυση εσόδων των δραστηριοτήτων Consulting & Integration, καθώς και σε επιχορηγήσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Θα ήθελα όμως να καταστήσω σαφές πως τα αποτελέσματα της επένδυσης αυτής είναι πολύ σημαντικότερα απ’ ότι θα ανέμενε κανείς από το κεφάλαιο που έχει επενδυθεί, χάρη στο υψηλότατο επίπεδο, τη δέσμευση και το επιχειρηματικό κίνητρο των πληροφορικών μας. Οι άνθρωποι κάνουν πάντα τη διαφορά και είμαι υπερήφανος που αυτό πραγματώνεται στον Ομιλο Virtual Trip.

NetWeek: Ποια τα σχέδιά σας για το μέλλον;

Δημήτρης Τσίγκος: Τα σχέδιά μας για το άμεσο μέλλον αφορούν την προώθηση των προϊόντων μας στις αγορές του εξωτερικού, με έμφαση στο Solo Gateway, το eFront και το mVision. Στο πλαίσιο αυτό, σε συνέχεια του γραφείου μας στην Ισπανία θα έχουμε σύντομα παρουσία στη Βραζιλία και στις ΗΠΑ.

Σε επόμενο στάδιο βλέπουμε την εισαγωγή μας σε μια ευρωπαϊκή χρηματιστηριακή αγορά, η οποία θα μας επιτρέψει να φέρουμε στην αγορά μια δεύτερη σειρά προϊόντων που τώρα είναι στο στάδιο της έρευνας & ανάπτυξης, πράγμα που θα μας επιτρέψει να ενισχύσουμε ακόμα περισσότερο το ρυθμό ανάπτυξής μας προς όφελος των πελατών, των εργαζομένων και των μετόχων μας.

Ο απώτερος στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε ένα δίκτυο επιχειρήσεων υψηλής τεχνολογίας που θα πρωταγωνιστούν στη διεθνή αγορά έχοντας σαν κινητήρια δύναμη τους εργαζόμενούς τους. Είμαστε πεπεισμένοι ότι η ηθική και συναισθηματική σχέση των πληροφορικών μας με το αντικείμενο της εργασίας τους είναι το κλειδί της επιτυχίας.
<‘here’>


<‘Σελίδα 5: Το μέλλον του κλάδου Πληροφορικής & Επικοινωνιών και η ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα’>
Tο μέλλον του κλάδου Πληροφορικής & Επικοινωνιών στην Ελλάδα
Υπάρχουν εξαιρετικά καλές προοπτικές που όμως απαιτούνται συγκεκριμένα βήματα για να γίνουν πραγματικότητα. Είναι σαφές πως στη χώρα μας έχουμε πολύ υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό στις ΤΠΕ. Αυτό, το «brain-power», όπως αναφέρεται από πολλούς, είναι ένα πολύ σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Ισης σημασίας είναι και η γεωγραφική θέση της χώρας, η οποία μπορεί να έχει καθοριστικό ρόλο για την ανάπτυξη των επικοινωνιών και των ΤΠΕ γενικότερα.

Οι δυο βασικότεροι παράγοντες που μπορούν να ωθήσουν, αν όχι να απογειώσουν, την επιχειρηματικότητα είναι η κουλτούρα και το κεφάλαιο υψηλού ρίσκου

Ταυτόχρονα όμως υπάρχει απουσία στρατηγικής, η οποία έχει εμφανείς επιπτώσεις στον κλάδο. Η Ελλάδα, ενώ θα μπορούσε να γίνει η «Ινδία της Ευρώπης», εμφανίζεται να μην ξέρει τι θέλει να πετύχει. Είναι ντροπή ο κλάδος των ΤΠΕ να παραμένει μη οριοθετημένος, χωρίς καμία διασφάλιση ποιότητας. Είναι απαράδεκτο να μην έχει θεσμοθετηθεί ένας σύμβουλος του κράτους στις ΤΠΕ.

Είναι τέλος θλιβερό να βασανιζόμαστε από μια ανυπόφορη εσωστρέφεια και στρεβλά επιχειρηματικά μοντέλο, με χειρότερο παράδειγμα το «εμπόριο ελπίδας» με τα δεκάδες «πιστοποιητικά γνώσεων Πληροφορικής» που κυριαρχούν στην αγορά ως νέα συγχωροχάρτια προσφέροντας «μόρια για τον ΑΣΕΠ».

Για την αντιμετώπιση των παραπάνω υπάρχει από το 2004 η πρόταση της Ενωσης Πληροφορικών Ελλάδας για τη δημιουργία του «Επιμελητηρίου Πληροφορικής & Επικοινωνιών» [www.epe.org.gr/various/EThEEP.zip] ως φορέα χάραξης εθνικής στρατηγικής και διασφάλισης ποιότητας στην αγορά των ΤΠΕ. Η πρόταση αυτή, καρπός συλλογικής εθελοντικής εργασίας των Ελλήνων Πληροφορικών, ήρθε η ώρα να γίνει πραγματικότητα προς όφελος του κλάδου, της οικονομίας και της κοινωνίας συνολικά.

H ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα
Η επιχειρηματικότητα βρίσκεται ακόμα σε πολύ χαμηλά επίπεδα στη χώρα μας. Δυστυχώς, στο μεγαλύτερό της ποσοστό είναι «επιχειρηματικότητα ανάγκης» και όχι «ευκαιρίας», δηλαδή επιχειρήσεις ξεκινούν άνθρωποι που δεν διορίστηκαν στο δημόσιο ή δεν βρήκαν την εργασία που επιθυμούσαν.

Παρά ταύτα, τα τελευταία χρόνια υπάρχει σαφής βελτίωση και έχουμε πλέον πολλά καλά παραδείγματα ελληνικών επιχειρήσεων που εκτιμώ ότι πλήθος νέων θα θελήσει να ακολουθήσει.

Οι δυο βασικότεροι παράγοντες που μπορούν να ωθήσουν, αν όχι να απογειώσουν, την επιχειρηματικότητα είναι η κουλτούρα και το κεφάλαιο υψηλού ρίσκου. Σχετικά με την επιχειρηματική κουλτούρα, αναφέρομαι αφενός στην απενοχοποίηση της επιχειρηματικότητας, δηλαδή στην ξεκάθαρη διάκρισή της από την εκμετάλλευση και την κερδοσκοπία, αφετέρου στην ανάπτυξη της εξωστρέφειας και της στρατηγικής σκέψης.

Το ζήτημα της διάθεσης κεφαλαίου υψηλού ρίσκου παραμένει ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας. Παρά τις μεγάλες προσπάθειες του ΤΑΝΕΟ και τη λειτουργία μεγάλου αριθμού VCs, τα αποτελέσματα απέχουν από το να είναι ικανοποιητικά. Εκτιμώ πως η έμφαση πρέπει να δοθεί στον θεσμό των Business Angels για επενδύσεις προϊοντικής κατεύθυνσης και εξωστρεφούς στρατηγικής.

Για να δώσουν λύσεις στα ζητήματα αυτά έλληνες επιχειρηματίες από όλη τη χώρα έχουν συστήσει σε διάφορες περιοχές τους Ελληνικούς Συνδέσμους Νέων Επιχειρηματιών, η Ομοσπονδία των οποίων, ΟΕΣΥΝΕ – www.esyne.gr, είναι ο εθνικός φορέας εκπροσώπησης στο YES – European Confederation of Young Entrepreneurs.
<‘here’>