Οι συνθήκες που προκάλεσε η πανδημία και το συνεπαγόμενο lockdown, δίνουν τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να δοκιμάσουν σχέδια έκτακτης ανάγκης που μέχρι πρόσφατα είχαν εφαρμόσει ίσως στα χειρότερα σενάρια των ασκήσεων τους. Η τεχνολογία είναι ο αποφασιστικός παράγοντας που καλείται να δώσει λύσεις, ώστε οι εταιρείες να συνεχίσουν να λειτουργούν και μάλιστα με τρόπο που να διασφαλίζει την επιβίωση και την επιτυχία τους.

Η διακοπή λειτουργίας ενός σημαντικού ποσοστού των εμπορικών επιχειρήσεων καθιστά σαφές ότι σε κάποιες περιπτώσεις η επιβίωση εξαρτάται από διαθέσιμα κεφάλαια που θέλουν να επενδύσουν οι ιδιοκτήτες ή από τη διάθεση του κράτους ή ενός συνασπισμού κρατών να σώσει τις επιχειρήσεις αυτές. Αν εξαιρέσουμε αυτό το ακραίο σενάριο όπου η τεχνολογία δεν μπορεί να προσφέρει λύσεις, όπως για παράδειγμα στον τουριστικό τομέα, σε πολλές άλλες περιπτώσεις, η τεχνολογία δίνει λύσεις που θα μπορούσαν να βοηθήσουν μια επιχείρηση να συνεχίσει τη λειτουργία της.

Ανάλογα με την περίπτωση, κάποιες από τις λύσεις αυτές αναδεικνύονται σε περισσότερο ή λιγότερο χρήσιμες. Σε ένα σεισμό για παράδειγμα ένα disaster recovery site, θα μπορούσε να είναι πολύτιμη βοήθεια. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, λύσεις που διακρίνονται είναι η αξιοποίηση εφαρμογών που είναι διαθέσιμες στο cloud, οι εφαρμογές που υποστηρίζουν ομαδική τηλεργασία και στη βάση όλων αυτών οι τηλεπικοινωνίες. Κοινός παρανομαστής στις παραπάνω λύσεις είναι η απουσία των εργαζόμενων από το φυσικό χώρο της εργασίας τους.

Η πανδημία λειτουργεί σαν λίπασμα για το cloud computing
Πριν λίγους μήνες γράφαμε ότι το cloud computing είναι ακόμα στα πρώτα βήματα της ανάπτυξης του και τα ερχόμενα χρόνια, περισσότερες εταιρείες αναμένεται να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες του, καθώς θα κερδίζει σε εμπιστοσύνη. Μετά την πρόσφατη ύφεση που ξεκίνησε πριν από περίπου μια δεκαετία, αρχικά οι start-ups και στη συνέχεια οι πρωταγωνιστές της τεχνολογίας τοποθέτησαν τις τεχνολογίες του cloud στην αιχμή της αναπτυξιακής στρατηγικής τους.

Καθώς, οι φόβοι για μια νέα ύφεση πληθαίνουν, εξαιτίας της πανδημίας, αρκετοί αναλυτές προβλέπουν ότι η αγορά του cloud, της οποίας η τρέχουσα αξία είναι περίπου 260 δισεκατομμύρια δολάρια, θα αναπτυχθεί ταχύτερα από τις προηγούμενες προβλέψεις και μπορεί να φτάσει ή και να ξεπεράσει τα 350 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2022, συμβάλλοντας με τον τρόπο της και στην ανάσχεση της ύφεσης.

Το σημαντικότερο όφελος που προσφέρουν σε αυτήν τη φάση οι τεχνολογίες του cloud computing είναι η δυνατότητα απομακρυσμένης εργασίας. Ωστόσο, γιατί οι εταιρείες να επιλέξουν τη λύση του cloud και να μην συνδέσουν τους εργαζόμενους τους, απευθείας με τα κεντρικά τους συστήματα μέσω virtual private networks;
Καταρχήν, η μια επιλογή δεν αποκλείει την άλλη. Υπάρχουν περιπτώσεις που τα συστήματα πληροφορικής δεν θα μπορούσαν να είναι στο cloud, όχι μόνο γιατί οι επιχειρήσεις δεν είναι έτοιμοι να δείξουν εμπιστοσύνη, αλλά και γιατί δεν είναι έτοιμο το cloud να τα υποστηρίξει.

Παρότι οι τηλεπικοινωνίες είναι ταχύτερες από οποτεδήποτε στο παρελθόν και η επεξεργαστική ισχύ άφθονη, υπάρχουν εφαρμογές που ακόμα και οι ελάχιστες καθυστερήσεις στην ανταλλαγή πληροφορίας θα μπορούσαν να τις καταστήσουν άχρηστες.

Επίσης, υπάρχουν εφαρμογές που δεν είχαν κατασκευαστεί για να λειτουργούν σε περιβάλλον cloud και είτε αυτό είναι πολύ δύσκολο να γίνει, είτε όταν γίνεται η αποτελεσματικότητά τους δεν είναι η αναμενόμενη. Η λύση θα ήταν φυσικά να κατασκευαστούν ξανά όλες οι εφαρμογές, ώστε να αξιοποιούν καλύτερα τις τεχνολογίες του cloud, αλλά κάτι τέτοιο θα σήμαινε αρκετό χρόνο ανάπτυξης, με ενδεχόμενα μπρος – πίσω βήματα λόγω αστοχιών που θα έπρεπε να διορθώνονται, αλλά και σημαντικά κεφάλαια από την πλευρά των επιχειρήσεων, προκειμένου να επενδύσουν στις νέες εφαρμογές.

Τέλος, υπάρχει και το θέμα της εμπιστοσύνης, είτε αυτό εκφράζεται μέσα από νομικά πλαίσια, όπως το GDPR, είτε είναι υφασμένο μέσα στον ευρύτερο ιστό των συναλλαγών. Ειδικά, με την τάση των εμπορικών πολέμων που έχει φουντώσει τα τελευταία χρόνια, δεν είναι εύκολο για κάποιες επιχειρήσεις, αλλά και κράτη να θεωρήσουν δεδομένο ότι τα οι μέχρι πρότινος συνεργάτες και πάροχοι υπηρεσιών ή φύλακες των δεδομένων, δε θα μεταμορφωθούν σε αντιπάλους.

Οι μεγάλες επιχειρήσεις προσπαθούν να διαχειριστούν αυτήν την ανησυχία των πελατών τους, κατασκευάζοντας data centres σε διαφορετικές γεωγραφικές ζώνες, τα οποία ωστόσο ανήκουν σε μια κεντρική διοίκηση, η οποία έχει την έδρα της σε μια χώρα και υπακούει στις εντολές των ηγετών της χώρας αυτής. Πέρα από αυτά τα εμπόδια, ξεδιπλώνονται όλα τα οφέλη του cloud computing.

Το βασικότερο είναι η μετατροπή της κεφαλαιακής επένδυσης σε λειτουργικό έξοδο, η οποία πέρα από τα λογιστικά οφέλη έχει και οικονομικά. Οι επιχειρήσεις χρειάζονται υποδομές πληροφορικής για να λειτουργούν οι διαδικασίες τους, αλλά δεν τις χρειάζονται εξίσου σε ένα 24ωρο ή σε κάθε μήνα του έτους. Κάποια από τα μοντέλα τιμολόγησης του cloud computing, προβλέπουν τη χρέωση πόρων ανάλογα με τη χρήση.

Οπότε, μια επιχείρηση που προσφέρει υπηρεσίες cloud gaming και βλέπει αυτήν την περίοδο λόγω περιορισμών τις εγγραφές της να εκτοξεύονται, μπορεί να ζητήσει από τον πάροχο υπηρεσιών να της διαθέσει περισσότερους πόρους, προκειμένου να μη χάσει έσοδα. Σε μια άλλη περίπτωση, οι εργαζόμενοι μιας επιχείρησης θα μπορούσαν να ζητήσουν από μια πλατφόρμα τηλεδιάσκεψης ή συνεργατικής τηλεργασίας να συνδεθούν μεταξύ τους, όπως επίσης συνέβη εξαιτίας της πανδημίας, δεδομένου ότι πολλές επιχειρήσεις επέλεξαν αποφύγουν το συνωστισμό στο φυσικό χώρο εργασίας.

Ένα ενδιαφέρον στοιχείο που μας δίνει μια έρευνα της Quinn, η οποία βοηθάει πελάτες της Amazon Web Services να διαχειρίζονται τα έξοδα τους σε cloud υπηρεσίες, είναι ότι πολλές επιχειρήσεις που επιλέγουν να περάσουν cloud υπηρεσίες λόγω κάποιας κρίσης, στη συνέχεια διατηρούν τις υπηρεσίες αυτές ή μέρος τους, γιατί ανακαλύπτουν ότι τους προσφέρουν οφέλη και εκτός κρίσεων.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η εταιρεία Salesforce, η οποία από το 2009 και έπειτα αυξάνει τα έσοδα της με ρυθμό σχεδόν 20% κάθε έτος, όταν η κατηγορία του customer relationship software, στην οποία δραστηριοποιείται έχει συρρικνωθεί έκτοτε κατά 3%.


Μαζί έρχεται και το θέμα της ασφάλειας
Η αποκέντρωση της εργασίας, μοιάζει με το μοντέλο του Internet of Things, σε πολύ μικρότερη κλίμακα, αλλά με πολύ περισσότερες πιθανότητες για ανοιχτές πόρτες που θα επιτρέψουν την είσοδο σε ανεπιθύμητους.
Ο λόγος είναι ότι ενώ ένα αντικείμενο με λογισμικό μπορεί να έχει κάποιες ατέλειες οι οποίες είναι δεδομένες, ένας άνθρωπος και μάλιστα χωρίς κατάλληλη εκπαίδευση είναι πιθανό να κάνει περισσότερα ακούσια λάθη, ενώ δεν αποκλείεται και το ενδεχόμενο σκόπιμων ενεργειών.

Στην απομακρυσμένη εργασία δημιουργούνται νέες διαδρομές των επιχειρηματικών δεδομένων. Πρακτικά, αυτό που αλλάζει είναι ότι ένα ποσοστό της πληροφορίας κινείται χωρίς να περνά από το τείχος προστασίας της εταιρείας. Οπότε, είτε η εταιρεία θα πρέπει να δημιουργήσει μια διαδρομή που θα αναγκάζει τη ροή της κυκλοφορίας να περνά πρώτα πίσω από το τείχος προστασίας και μετά να βγαίνει ξανά για να φτάσει στον εργαζόμενο, είτε να βρει μια υπηρεσία τρίτου που ελέγχει την πληροφορία από το cloud προς τον τηλεργαζόμενο και αντίστροφα.

Και τα δύο είναι εφικτά και η εφαρμογή τους εξαρτάται από το κόστος και τα ρυθμιστικά πλαίσια, στα οποία υπάγονται οι πληροφορίες που διακινούνται. Ωστόσο, το πιο σημαντικό, είναι η εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού σε ένα τρόπο εργασίας που είναι ασυνήθιστος. Για παράδειγμα, όταν είμαστε στο φυσικό χώρο του γραφείου και πληκτρολογούμε ένα password, αυτοί που μπορούν να το δουν είναι λίγοι και γνωστοί. Δε συμβαίνει όμως το ίδιο, όταν είμαστε σε μια καφετέρια.

Χωρίς τηλεπικοινωνίες δε λειτουργεί ΤΙΠΟΤΑ στο ψηφιακό κόσμο
Η κίνηση των Netflix και YouTube να μειώσουν την ανάλυση του streaming στην Ευρώπη, δείχνει ότι τα τηλεπικοινωνιακά δίκτυα δέχτηκαν κάποια ισχυρή πίεση από τις αυξημένες ώρες θέασης. Επίσημα δεν έγινε αναφορά σε κατάρρευση τηλεπικοινωνιών παγκοσμίως. Με αυτό τον τρόπο έγινε η εφικτή η μεταφορά ενός μεγάλου ποσοστού εργαζομένων στις οικίες τους, όπου μπορούσαν να συνεχίσουν να τις εργασίες τους, ίσως όχι με την ίδια αποτελεσματικότητα, αλλά σε επίπεδο που ταιριάζει με τις περιστάσεις.

Οι τηλεπικοινωνίες βασίζονται σε ενσύρματα και ασύρματα δίκτυα, τα οποία με τη σειρά τους διαβαθμίζονται ως δίκτυα κορμού και δευτερεύοντα. Για παράδειγμα, το καλώδιο που συνδέει μια επιχείρηση ή ένα σπίτι με το δίκτυο, ανήκει στην κατηγορία των δευτερευόντων δικτύων. Στα επίγεια δίκτυα κορμού, οι οπτικές ίνες είναι αυτές που έχουν αναλάβει το μεγαλύτερο ποσοστό μεταφοράς πληροφορίας. Συνδέουν μεταξύ τους από ολόκληρες ηπείρους μέχρι και σταθμούς βάσης κινητής τηλεφωνίας.

Αυτό σημαίνει ότι μια σημαντική βλάβη σε δίκτυο κορμού, μπορεί να δημιουργήσει πολύ μεγαλύτερα προβλήματα από ότι μια βλάβη σε ένα δευτερεύον δίκτυο. Το πρόβλημα για τις περισσότερες επιχειρήσεις, είναι ότι δεν μπορούν να είναι βέβαιες για τα δίκτυα κορμού και έτσι χρειάζεται να δημιουργούν εναλλακτικές, ώστε να είναι εφικτή η διανομή της πληροφορίας που διακινούν μέσα από διαφορετικά δίκτυα κορμού.

Θα μπορούσε για παράδειγμα μια επιχείρηση να θεωρεί εναλλακτικό δίκτυο τις ασύρματες ή τις δορυφορικές επικοινωνίες, όμως σε αυτήν τη φάση εξέλιξης οι χωρητικότητες που προσφέρουν οι επιλογές αυτές δεν εξασφαλίζουν τις απαιτούμενες ροές δεδομένων.

Οι οπτικές ίνες θα συνεχίσουν να επωμίζονται το μεγαλύτερο φορτίο, είτε με νέες εγκαταστάσεις ή με αξιοποίηση τεχνολογιών που αυξάνουν τη χωρητικότητα των δεδομένων δικτύων. Ωστόσο, ως εναλλακτική ασφάλειας, αλλά και για αρκετούς ακόμα λόγους, όπως εφαρμογές που δεν μπορούν να υποστηριχθούν από οπτικές ίνες, ένα ισχυρό ασύρματο δίκτυο θα ήταν μια καλή εναλλακτική.

Και κάπου εδώ ξεκινάει η ιστορία της τεχνολογίας 5G, η οποία όπως φαίνεται είναι τόσο σημαντική, ώστε να γίνει μια από τις αιτίες του εμπορικού πολέμου ανάμεσα σε ΗΠΑ και Κίνα. Οι εξελίξεις στον τομέα του 5G αναμένεται να καθορίσουν σημαντικά το μέλλον των τηλεπικοινωνιών και άρα τις ηγέτιδες δυνάμεις του πλανήτη.

Η εξ αποστάσεως εργασία κομμάτι της επιχειρηματικής συνέχειας
Στις ερωτήσεις μας για τις δράσεις της Info-Quest Technologies, σύφωνα με το πλάνο Business Continuity της εταιρείας, οι οποίες διασφάλισαν την επιχειρηματική της συνέχεια, μετά τις απαιτήσεις για εργασία εξ’ αποστάσεως, που τέθηκαν λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού Covid-19, απάντησε ο Αντώνης Σταματόπουλος, Commercial Director Value Added Products, Info-Quest Technologies. Του Στάθη Ασπιώτη.

Ποιες ήταν (και ενδεχομένως είναι ακόμη) οι κυριότερες προκλήσεις που έπρεπε να αντιμετωπίσετε για την εφαρμογή εξ αποστάσεως εργασίας, προκειμένου να διασφαλίσετε την η επιχειρηματική συνέχεια;
Οι κύριες προκλήσεις, στις οποίες απαντήσαμε ως οργανισμός για την εξασφάλιση της επιχειρηματικής μας συνέχειας, στην πανδημία του Covid-19 είναι τέσσερις:

Α. Συνδεσιμότητα: Έπρεπε να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη και απόλυτα ασφαλής σύνδεση κάθε εξ αποστάσεως εργαζομένου με τις κεντρικές εφαρμογές (Core Applications) της εταιρείας, υιοθετώντας τα δικαιώματα πρόσβασης αλλά και τις προδιαγραφές ασφαλείας που θα είχε στον φυσικό χώρο της επιχείρησης. Προκειμένου να επιτευχθεί, αξιοποιήθηκαν τεχνολογίες Hybrid Cloud, μεταφέροντας τμήμα της διακινούμενης πληροφορίας εκτός των φυσικών δομών του Οργανισμού.

Β. Επικοινωνία: Πέραν της μεταφοράς των τηλεφωνικών κλήσεων εκτός των γραφείων, δημιουργήθηκε η ανάγκη για συναντήσεις μεταξύ των στελεχών σε εικονικές αίθουσες, ανταλλαγής αρχείων μέσω υπηρεσιών Cloud, ψηφιακών συναντήσεων με πελάτες και προμηθευτές και υιοθέτησης προγράμματος εικονικών παρουσιάσεων και εκπαιδεύσεων προς εσωτερικούς και εξωτερικούς αποδέκτες. Ιδιαίτερα υψηλές ήταν και οι απαιτήσεις λειτουργίας του call center μας, που λειτουργεί πλέον απομακρυσμένα.

Γ. Μετασχηματισμός Διαδικασιών: Ως αποτέλεσμα των ανωτέρω εναλλακτικών μορφών πρόσβασης και επικοινωνίας, τμήμα των εσωτερικών διαδικασιών του οργανισμού απαιτήθηκε να μετασχηματιστεί, με βάση τα νέα δεδομένα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η ψηφιοποίηση των εγκριτικών διαδικασιών, που πλέον υλοποιούνται απομακρυσμένα, με την υιοθέτηση ισχυρών δικλείδων ελέγχου και πιστοποίησής τους. Η υποβολή και υπογραφή συμβάσεων γίνεται 100% ψηφιακά και αυτή καθαυτή η ροή των παραγγελιών στο λογισμικό και τις υπηρεσίες ολοκληρώνεται μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας χωρίς την απαίτηση φυσικής παρουσίας σε οποιοδήποτε στάδιο.

Δ. Εκπαίδευση: Το χρονοδιάγραμμα καθολικής υιοθέτησης των ανωτέρω από το σύνολο του δυναμικού του Οργανισμού ήταν χρονικά περιορισμένο, επιτάσσοντας συστηματική, ταχύρρυθμη εκπαίδευση και αυστηρότητα στην υλοποίηση. Ως εκ τούτου, κύριο μέλημά μας ήταν και παραμένει η σωστή εκπαίδευση όλων των συναδέλφων, η συνεχής επικοινωνία για επίλυση κάθε απορίας, η ανάδειξη νέων δυνατοτήτων που βοηθούν στην καθημερινότητα και εν τέλει η διασφάλιση ότι είναι όλοι χαρούμενοι από τον νέο τρόπο εργασίας τους.

Με ποια κριτήρια επιλέξατε την λύση που υιοθετήθηκε για την εργασία εξ αποστάσεως;
Τρεις παράγοντες έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στις επιλογές μας: το μέγεθος, η πολυπλοκότητα και οι απαιτήσεις ενός οργανισμού με έντονη εμπορική δραστηριότητα, όπως η Info Quest Technologies, προδιέγραψαν τις λύσεις επιχειρηματικής συνέχειας, που υιοθετήθηκαν. Μέσω αυτών διασφαλίσαμε εκτεταμένες δυνατότητες, διευρυμένο περιβάλλον διασύνδεσης με τις κεντρικές εφαρμογές του οργανισμού –ERP, WMS, CRM– και υποστήριξη με αυστηρά SLAs.