Από το φυσικό κατάστημα στο online και με την άνοδο της Τεχνητής Νοημοσύνης και των ρομπότ, το τοπίο του λιανικού εμπορίου αλλάζει. Για κάθε λιανέμπορο που θέλει να επιβιώσει και να επικρατήσει, το κλειδί είναι να καταφέρει να συμβαδίσει με τις απαιτήσεις και τις προτιμήσεις των καταναλωτών.

Η πλοήγηση στο μεταβαλλόμενο τοπίο του λιανεμπορίου και η κατανόηση των αναδυόμενων τάσεων είναι επιτακτική ανάγκη ώστε οι εταιρείες λιανεμπορίου να παραμείνουν ανταγωνιστικές και να διασφαλίσουν την ανάπτυξή τους. Ποιες είναι οι κυρίαρχες τάσεις και πώς θα εξελιχθούν οι καταναλωτικές προτιμήσεις και συμπεριφορές σε ό,τι αφορά τις αγορές και τις πληρωμές; Πώς αναμένουν οι καταναλωτές να επηρεαστεί η αγοραστική τους εμπειρία από τις τεχνολογικές εξελίξεις;
Έρευνα που διενήργησε η εταιρεία πληρωμών Klarna, στην οποία συμμετείχαν περισσότεροι από 5.000 καταναλωτές από τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία, τη Γερμανία και τη Σουηδία, αναδεικνύει τους πολλαπλούς τρόπους με τους οποίους οι καταναλωτές εκτιμούν ή επιθυμούν η τεχνολογία να επηρεάσει την αγοραστική τους εμπειρία. Πιο συγκεκριμένα:
Η μεγαλύτερη εξατομίκευση θα είναι η top απαίτηση
Το 65% των καταναλωτών επιθυμεί η αγοραστική εμπειρία να γίνει πιο εξατομικευμένη στο μέλλον και το 36% είναι σίγουρο ότι οι αγορές θα πραγματοποιούνται in-store και online.
Online δοκιμές ρούχων
Μόνο οι μισοί καταναλωτές πιστεύουν ότι θα δοκιμάζουν ρούχα με τον ίδιο τρόπο όπως σήμερα (53%). Αντ’ αυτού, το 48% θέλει να χρησιμοποιήσει εικονικά δοκιμαστήρια, το 28% την Επαυξημένη Πραγματικότητα (AR) και το 23% θα βασιστεί στην Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) για να επιλέξει τα ρούχα ταιριάζουν καλύτερα στο σωματότυπο του και το προσωπικό του στυλ.
Ρομποτικοί σύμβουλοι μόδας και εικονικοί προσωπικοί βοηθοί αγορών
Περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές (59%) είναι ανοιχτοί στην παρουσία ρομπότ εντός των καταστημάτων, το οποίο θα τους προσεγγίσει για να πάρει τα μέτρα τους και να τους προτείνει στυλ & είδη που τους ταιριάζουν, με ένα 18% αυτών να δηλώνει ότι αυτό θα εξαρτάται από την εμφάνιση και τη συμπεριφορά του ρομπότ. Επιπλέον, το 34% επιθυμεί πρόσβαση σε εικονικούς «προσωπικούς αγοραστές» που μπορούν να παρέχουν συμβουλές με βάση το στυλ και το γούστο τους στη μόδα όταν ψωνίζουν online.
Η Επαυξημένη Πραγματικότητα (AR) θα αναβαθμίσει την αγοραστική εμπειρία στα καταστήματα στο μέλλον
Η συντριπτική πλειοψηφία (81%) αναμένει ότι η Επαυξημένη Πραγματικότητα (AR) θα αναβαθμίσει την αγοραστική τους εμπειρία εντός του καταστήματος και το ένα τρίτο (37%) πιστεύει ότι η τεχνολογία αυτή τελικά θα κυριαρχήσει σε όλα τα καταστήματα.
Η Εικονική Πραγματικότητα (VR) δεν θα αντικαταστήσει την αγοραστική εμπειρία στα καταστήματα
Λιγότεροι από τους μισούς Gen Z’ers (43%) πιστεύουν ότι οι αγορές με τη χρήση τεχνολογιών Εικονικής Πραγματικότητας (VR) θα ξεπεράσουν την αγοραστική εμπειρία στα καταστήματα μέσα στις επόμενες δύο δεκαετίες.
Μέλλον χωρίς μετρητά
Οι καταναλωτές όλων των ηλικιών (57%) συμφωνούν με την πρόβλεψη ότι τα περισσότερα φυσικά καταστήματα θα λειτουργούν χωρίς μετρητά σε 18 χρόνια, ενώ το 33% των Gen Z’ers πιστεύει ότι αυτή η αλλαγή θα συμβεί σε 5 χρόνια.

Παράλληλα με τις εξελίξεις στον τομέα της τεχνολογίας, το μέλλον του πλανήτη και η ανάπτυξη της κυκλικής οικονομίας αποτελούν επίσης βασική προτεραιότητα για τους καταναλωτές. Οι νεότερες γενιές πιστεύουν ότι η κυκλική οικονομία θα πρέπει να καταλάβει μεγαλύτερο μερίδιο στον κλάδο των αγορών και ότι η μόδα πρέπει να γίνει πιο βιώσιμη.
Για να πετύχουν σε αυτό το μεταβαλλόμενο περιβάλλον, οι έμποροι πρέπει να υιοθετήσουν την ψηφιοποίηση, να προσφέρουν εξατομικευμένη αγοραστική εμπειρία και να αξιοποιήσουν τις πληροφορίες που βασίζονται σε data. Οι καταναλωτές θα συνεχίσουν να απολαμβάνουν το ηλεκτρονικό εμπόριο, αλλά τα φυσικά καταστήματα θα διατηρήσουν τη δύναμή τους προσφέροντας ένα βιωματικό περιβάλλον με προηγμένες τεχνολογίες. Η βιωσιμότητα και η κοινωνική υπευθυνότητα θα γίνουν αναπόσπαστο μέρος της δραστηριότητας των εμπόρων, καθώς οι καταναλωτές δίνουν προτεραιότητα σε ηθικές πρακτικές. Η συνεργασία των εμπόρων με εταιρείες τεχνολογίας θα είναι ζωτικής σημασίας για την επιτυχία τους. Με την προσαρμογή και υιοθέτηση αυτών των αλλαγών, οι έμποροι μπορούν να ανταπεξέλθουν με επιτυχία στη νέα εποχή του εμπορίου.

Οι προβλεψεις του ΑΙ
Οποιαδήποτε διερεύνηση του μέλλοντος δεν θα ήταν η ίδια χωρίς να συμβουλευτούμε την τεχνολογία που οι περισσότεροι αναμένουν ότι θα έχει την μεγαλύτερη επίδραση στο άμεσο μέλλον σε ότι αφορά το shopping. Την Τεχνητή Νοημοσύνη. Ζητήθηκε από το ChatGTP, το chatbot ΑΙ που αναπτύχθηκε από το OpenAI να συμμετέχει στην έρευνα -και εδώ είναι οι απαντήσεις του:

• Η πλειονότητα των καταστημάτων θα λειτουργούν χωρίς μετρητά σε 10 χρόνια
• Η επαυξημένη πραγματικότητα (ΑR) θα βελτιώσει την εμπειρία του φυσικού shopping στο μέλλον
• Η Τεχνητή Νοημοσύνη θα προτιμάται στον πραγματικό κόσμο στο φυσικό κατάστημα το 2041
• Οι παραδόσεις των ηλεκτρονικών αγορών θα είναι πλήρως αυτοματοποιημένες, με τη χρήση drones και ρομπότ, μέχρι το 2041
• Μόνο ρομπότ και ΑΙ θα εργάζονται στα φυσικά καταστήματα μέχρι το 2041.