Ο ‘παλιός’ είναι τακτικός επισκέπτης των κάθε λογής τεχνολογικών συνεδρίων. Δεν περνάει εβδομάδα που να μην παρακολουθήσει ένα ή δυο, κάποιες φορές ως συντονιστής, αλλά τις περισσότερες ως δημοσιογράφος ή απλός σύνεδρος.
Ε, λοιπόν, από πολλούς μήνες δεν υπήρξε ούτε ένα (επαναλαμβάνω, ούτε ένα) χωρίς να υπάρξει αναφορά στην τεράστια χρεία της εκπαίδευσης, αν θέλουμε (που, βεβαίως, θέλουμε – αυτό είναι σταθερό ζητούμενο) να κάνουμε προκοπή στον χώρο της ψηφιακής τεχνολογίας και πολύ περισσότερο σ’ αυτόν της Τεχνητής Νοημοσύνης, με τις άπειρες εφαρμογές στην καθημερινότητά μας. Κι όταν λένε εκπαίδευση οι ειδήμονες του χώρου -όσοι βλέπουν πέντε μέτρα παραπέρα- δεν εννοούν δυο τρία σεμινάρια μονάχα, αλλά μια συγκροτημένη πορεία δια βίου μάθησης, που ξεκινάει ‘εξ απαλών ονύχων’, δηλαδή σχεδόν από τα νηπιακά χρόνια, και ουσιαστικά δεν έχει τέλος.
Υπερβολή; Καθόλου, αν ο στόχος είναι η διαμόρφωση μιας ευρύτατης και σοβαρής ψηφιακής κουλτούρας στο μεγαλύτερο δυνατό μέρος του πληθυσμού, ώστε να συμβάλει στη θετική και αποτελεσματική αξιοποίηση των πρόσφατων τεχνολογικών δυνατοτήτων οι οποίες αλλάζουν με γοργό ρυθμό τον κόσμο που ως τώρα ξέραμε. Κι αυτή η προσπάθεια καλό, βεβαίως, είναι να ξεκινάει από τις μικρές ηλικίες, καθώς τα παιδιά πρέπει να μάθουν σωστά τι συμβαίνει ‘εκεί έξω’, πριν βγουν στη ζωή κρατώντας το tablet ή το κινητό τους, εν είδει ‘παράθυρου’ στον κόσμο. Πρέπει να ξέρουν για τους κινδύνους που παραμονεύουν, για τα ρίσκα της δικτυακής ‘συνάντησης’ με αγνώστους (που συχνά δεν είναι αυτό που λένε ότι είναι…), για τις αλήθειες και τα ψέματα της πανταχού παρούσης πλέον παραπληροφόρησης.
Κι επειδή ισχύει πάντα (προσαρμοσμένη, φυσικά, στην εποχή μας) η παλιά, σοφή ρήση πως ‘μ’ όποιον δάσκαλο καθίσεις, τέτοια (ψηφιακά, σήμερα) γράμματα θα μάθεις’, ο ‘παλιός’ θεωρεί πως έχουν τεράστια σημασία και οφέλη τα πάμπολλα προγράμματα εκπαίδευσης εκπαιδευτικών στις νέες τεχνολογικές δυνατότητες, ώστε αυτοί να μεταφέρουν με τη σειρά τους όσα έμαθαν στους νέους. Η σοβαρή γνώση με επίγνωση του ρίσκου, σε συνδυασμό με τα μέτρα της Πολιτείας (βλέπε KidsWallet και την ευρωπαϊκή εκδοχή του, που επίκειται) ίσως καταφέρει να τους κάνει σωστούς ψηφιακούς πολίτες, με ό,τι μελλοντικά σημαίνει αυτό για τους ίδιους και την πρόοδο της χώρας.
