Ο «παλιός» -που, τόσα χρόνια, πολλά είδαν τα μάτια του και άκουσαν τα αυτιά του – έχει καταλάβει από καιρό πως το κυριότερο «συστατικό» της ψηφιακής καθημερινότητάς μας, είτε το θέλουμε – είτε όχι, είναι η συνδεσιμότητα, ενσύρματη ή ασύρματη.

Άνευ αυτής και ειδικά της δεύτερης γιατί τα δίκτυα οπτικών ινών έχουν κι αυτά τα όριά τους, «ουδέν ρει», για να παραλλάξουμε την αρχαία ρήση. Κι εκεί υπάρχει πρόβλημα, αν πιστέψουμε την πρόσφατη (Why Telecoms Matters, τέλη Γενάρη) έρευνα της Vodafone, σχετικά με την απόσταση που χωρίζει την Ευρώπη από τους δυο βασικούς αντιπάλους της, τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Κίνα, στο ολοένα εντονότερο power game των τηλεπικοινωνιών. Η εταιρεία χτυπάει ‘καμπανάκι’ (πιο σωστά, τις ιστορικές καμπάνες του Αγίου Σουλπικίου, που ακόμα και σήμερα «γεμίζουν» το κεντρικό Παρίσι με τον δυνατό ήχο τους) και ζητάει από τις Βρυξέλλες μέτρα, αντίμετρα και αλλαγή πορείας, ώστε να μη χαθεί το όποιο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και η ευκαιρία της αξιοποίησης από την Ευρώπη μιας αγοράς 1 τρις €, τα επόμενα χρόνια.

Ο «παλιός» θυμάται και τα αρχεία του το επιβεβαιώνουν πως, ειδικά στην κινητή τηλεφωνία, οι Ευρωπαίοι ξεκίνησαν δυναμικά (εδώ γεννήθηκε ο GSMA), αλλά σιγά-σιγά «ξεφούσκωσαν» και πλέον έχουν μείνει τρίτοι στην κούρσα. Η έρευνα δείχνει ότι το χάσμα της «γηραιάς ηπείρου» (που φαίνεται «χαμένη στη μετάφραση» και το νομοθετικό έργο της) από τους άλλους δυο συνεχώς διευρύνεται, όσον αφορά στη συνδεσιμότητα, με αποτέλεσμα η ανταγωνιστικότητά της να εξασθενεί. Άλλα ευρήματα δείχνουν, επίσης, μειωμένες ιδιωτικές επενδύσεις στον χώρο του 5G, αλλά και υστέρηση (σε σχέση με τους άλλους) στη δημιουργία και αξιοποίηση των πρόσφατων και πολλά υποσχόμενων Μεγάλων Γλωσσικών Μοντέλων (LLMs).

Όσο για το τι μπορεί να γίνει στο εξής, οι ερευνητές εστιάζουν στην ανάπτυξη του 5G (βλέπε, SA) και των συναφών υποδομών, στην ψηφιοποίηση της βιομηχανίας (βλέπε, Industry 4.0), ώστε να γίνει περισσότερο καινοτόμος και αποτελεσματική, αλλά και στον ψηφιακό μετασχηματισμό του δημόσιου τομέα με την παροχή βέλτιστων υπηρεσιών στους πολίτες. Θα μου πείτε, αν δεν τα πει και δεν τα ζητήσει όλα αυτά η αγορά τώρα που έχουμε ευρωεκλογές, πότε θα το κάνει; Σωστά, αλλά μάλλον ο κόμπος έχει φτάσει πια στο χτένι…