Όπως κάθε νέα τεχνολογία, έτσι και η τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι άχρηστη, άλλωστε ΔΕΝ είναι και νέα τεχνολογία. Μπορεί να είναι Ακατανόητη, Ακριβή και συχνά Αναποτελεσματική, αλλά Άχρηστη ΔΕΝ είναι. Η τρέχουσα εικόνα δείχνει μια αντίσταση των ανθρώπων που καλούνται να την εφαρμόσουν, οι οποίοι από τη μια έχουν την πίεση του BUSINESS και από την άλλη την πίεση της ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ.

Τους περασμένους μήνες χρειάστηκε να κάνουμε αρκετές συνεντεύξεις για διάφορα θέματα εφαρμογής των τεχνολογιών πληροφορικής σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη. Οι απαντήσεις που πήραμε δείχνουν ότι το marketing έχει πολύ δρόμο να διανύσει.

Η αγωνία ενός αρθρογράφου που θυμάται το σκοπό του επαγγέλματός του, είναι να συντάξει ένα άρθρο, το οποίο θα λέει ΚΑΤΙ. Δεδομένου λοιπόν ότι τα τελευταία χρόνια, 8 στα 10 άρθρα, ειδικά στην Ελλάδα, λένε ΤΙΠΟΤΑ, είναι φυσικό να προσδοκούμε ότι στην επόμενη συνέντευξη που θα κάνουμε θα ακούσουμε ΤΙΠΟΤΑ και επομένως θα έχουμε αποτύχει στο σκοπό μας. Τελικά όμως, αποδεικνύεται ότι υπάρχουν άνθρωποι που θέλουν να μιλήσουν για το ΚΑΤΙ που τους απασχολεί και με λίγη επιμονή, ο αρθρογράφος μπορεί να το εκμαιεύσει.

Η τεχνητή νοημοσύνη είναι ένα θέμα για το οποίο πολλοί θα ήθελαν να πουν ΚΑΤΙ και ανάμεσα σε αυτούς ένα μεγάλο ποσοστό είναι οι άνθρωποι που καλούνται να τη χρησιμοποιήσουν και ευελπιστούν ότι μπορεί να την αξιοποιήσουν. Βρίσκονται σε διοικητικές θέσεις στον τομέα της τεχνολογίας και καλούνται από το BUSINESS να κάνουν πράγματα και θάματα που θα δώσουν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στη ΔΙΚΗ τους εταιρεία. Ένα κομμάτι της δουλειάς τους είναι να ακούν τους προμηθευτές τεχνολογιών και τα όσα υπόσχονται και να αξιολογούν εργαλεία που θα μπορούσαν να τους βοηθήσουν στο έργο τους.

Ένα από τα πιο συχνά ακούσματα που έχουν τον τελευταίο καιρό, είναι σχετικό με την τεχνητή νοημοσύνη και τα οφέλη που μπορεί να προσφέρει συμπληρώνοντας ή υποκαθιστώντας τον ανθρώπινο νου. Και ενώ όσον αφορά το πρώτο, αν και με αμφιβολίες λόγω νεότητας της τεχνολογίας, έχουν τα αυτιά τους ανοιχτά, για το δεύτερο φαίνεται ότι οι περισσότεροι εφαρμόζουν την τακτική “από το ένα αυτί μπαίνει και από το άλλο βγαίνει”.

Ο Δικηγόρος του Διαβόλου
Στα ερωτήματα που θέσαμε σε συνεντεύξεις με εκπροσώπους από διαφορετικούς τομείς της αγοράς, είχαμε συνήθως το ρόλο του “Δικηγόρου του Διαβόλου”.
“Μα καλά κύριε Χ.Π. μας λέτε ότι τα chat bots που τόσα πολλά άρθρα έχουν γραφτεί για τα οφέλη που προσφέρουν στην εξυπηρέτηση πελατών, δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τους εργαζόμενους στα contact centres;”
“Δηλαδή κύριε Μ.Ν. δεν θα αφήνατε ακόμα την τεχνητή νοημοσύνη να αναλάβει την πλοήγηση ενός πλοίου ή τουλάχιστον τις αποφάσεις συντήρησής του;”
“Πιστεύετε κύριε Δ.Μ. ότι αν αφήναμε σε ευφυείς μηχανές την τελική απόφαση σε πολεμικές συγκρούσεις θα είχαμε λιγότερες αδικαιολόγητες ανθρώπινες απώλειες;”

Αυτά ήταν μερικά από τα ερωτήματα και η ευχάριστη έκπληξη είναι ότι στις περισσότερες απαντήσεις ακούσαμε ανθρώπους που ήταν από έντονα σκεπτικοί μέχρι και αρνητικοί, ειδικά όσον αφορά την απευθείας λήψη αποφάσεων από «τεχνητές νοημοσύνες».

Η “συντηρητική” ΕΕ εμφανίζεται επίσης σκεπτική απέναντι στις αναθέσεις έργου σε τεχνητές νοημοσύνες και η DW με το ρεπορτάζ “Future wars-and how to prevent them” μας προειδοποιεί τι θα μπορούσε να συμβεί αν «τεχνητές νοημοσύνες» αποκτούσαν το δικαίωμα να “πατούν” κουμπιά οπλικών συστημάτων.
Το marketing που έχει αναλάβει το στόχο να αυξήσει τα έσοδα των οργανισμών πάση θυσία, κάνει αντίλογο με την επιτυχημένη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στην ανάπτυξη νέων θεραπειών, στην πρόβλεψη των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής και στη βελτίωση των διαδικασιών στα logistics.

Όπως κάθε νέα τεχνολογία, έτσι και η τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι άχρηστη, άλλωστε ΔΕΝ είναι και νέα τεχνολογία. Μπορεί να είναι Ακατανόητη, Ακριβή και συχνά Αναποτελεσματική, αλλά Άχρηστη ΔΕΝ είναι. Η τρέχουσα εικόνα δείχνει μια αντίσταση των ανθρώπων που καλούνται να την εφαρμόσουν, οι οποίοι από τη μια έχουν την πίεση του BUSINESS και από την άλλη την πίεση της ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ.
Το ερώτημα που μένει να απαντηθεί είναι αν θα υπάρξει κάποιο σημείο που η απληστία για την κάθε μορφή κέρδους θα ξεπεράσει τα όριά τους ή θα τους αντικαταστήσει με άλλους που έχουν πιο ευέλικτη ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ.