Ο John Theophilos, Head of IT &Telecoms της Fraport Greece και η ομάδα του εξετάζουν τεχνολογίες “Walk in - Walk out”, biometrics, αλλά και “zero touch” εμπειρίες.

Ο John Theophilos, Head of IT &Telecoms της Fraport Greece και η ομάδα του εξετάζουν τεχνολογίες “Walk in – Walk out”, biometrics, αλλά και “zero touch” εμπειρίες, ενώ ατενίζουν με αισιοδοξία τους ψηφιακούς πύργους ελέγχου που «παντρεύουν» εργαλεία όπως η επαυξημένη πραγματικότητα, η αυτοματοποιημένη ανίχνευση αντικειμένων και τα εικονικά δίκτυα ασφαλείας.

Προηγουμένως, ένα εγχείρημα υψηλών απαιτήσεων, που περιείχε πολλαπλές προκλήσεις, με κυριότερη το ότι τα έργα και οι διαδικασίες που άπτονταν της θεμελιώδους αναβάθμισης -μεταξύ άλλων- της πληροφοριακής και τηλεπικοινωνιακής υποδομής 14 Περιφερειακών αεροδρομίων στην χώρα μας, έπρεπε να πραγματοποιηθούν παράλληλα σε διαφορετικές γεωγραφικές τοποθεσίες, ενόσω αυτά λειτουργούσαν, ακόμη και κατά τη διάρκεια της πολύβουης θερινής σεζόν, κλήθηκε να φέρει εις πέρας.

netweek: Η Fraport Greece ολοκλήρωσε πέρυσι, τη διαδικασία εκ βάθρων ανακατασκευής, ανανέωσης και πλήρους αναβάθμισης των 14 Περιφερειακών αεροδρομίων που διαχειρίζεται. Τι είδους προκλήσεις κλήθηκε να διαχειριστεί και φέρει εις πέρας ο ΙCΤ τομέας της εταιρείας;

John Theophilos: Πρώτα από όλα, το γεγονός ότι οι αναβαθμίσεις έπρεπε να λάβουν χώρα παράλληλα σε 14 εν λειτουργία αεροδρόμια, από μόνο του απαιτούσε ένα εξαιρετικά υψηλό επίπεδο οργάνωσης και συνεργασίας με όλους τους χρήστες των αεροδρομίων. Στο πλαίσιο αυτό, δημιουργήσαμε μια κεντρική ΙΤ&Τ αρχιτεκτονική, η οποία υποστηρίζει αδιάλειπτα τα 14 αεροδρόμια και τη διασύνδεση τους με τα κεντρικά γραφεία της εταιρείας στην Αθήνα. Δημιουργήσαμε υποδομές cloud σε χρόνο ρεκόρ, ενώ το μεγάλο ζήτημα της μετάβασης στο νέο σύστημα χωρίς όχληση για τους επιβάτες, είναι κάτι που κάνει όλη την ομάδα του IT&T να αισθάνεται ιδιαίτερα υπερήφανη για το επίτευγμα αυτό. Αξίζει να σημειωθεί ότι, τις πρώτες μέρες της παραχώρησης τον Απρίλιο του 2017, έπρεπε να διατηρήσουμε «ζωντανά» τα πληροφοριακά συστήματα που κληρονομήσαμε, τα οποία ήταν απαρχαιωμένα. Ενδεικτικά αναφέρω ότι στην περίπτωση ενός αεροδρομίου βρήκαμε εν λειτουργία συστήματα βασισμένα σε Windows 3.1!

Ποιες είναι οι τεχνολογικές προτεραιότητες σας κατά τους προσεχείς μήνες;

Ως επικεφαλής του IT&T αλλά και ως Πρόεδρος της ομάδας ΙΤ για το σύνολο των αεροδρομίων του ομίλου Fraport επιδίωξη μας είναι να παραμένουμε στην κορυφή των τεχνολογικών εξελίξεων. Υπό αυτό το πλαίσιο, οι βιομετρικές λύσεις για την καλύτερη υποστήριξη των αναγκών των αεροπορικών εταιρειών, σε συνάρτηση με την ακόμα πιο εύρυθμη, όσο και αποδοτική λειτουργία των τερματικών σταθμών, αποτελεί το μεγάλο στοίχημα που ο κλάδος πρέπει να κατακτήσει και προς αυτή την κατεύθυνση. Kινούμαστε και εργαζόμαστε μαζί με τους συνεργάτες μας για την ανάπτυξη ενός “proof of concept”.

Στην κυβερνοασφάλεια, ποιοι κίνδυνοι αναδύονται προσεχώς, ποιες προκλήσεις οφείλετε να αντιμετωπίσετε;

H Fraport Greece ως Πάροχος Βασικών Υπηρεσιών υποχρεούται να εφαρμόσει όλα εκείνα τα μέτρα και να υιοθετήσει τις τεχνολογίες που θα την θωρακίσουν ενάντια στις συνεχώς αυξανόμενες κυβερνοαπειλές, ώστε να συνεχίσει να παρέχει απρόσκοπτα τις υπηρεσίες της προς το επιβατικό κοινό αλλά και προς τους πελάτες της. Η αδιάλειπτη παροχή των υπηρεσιών μας είναι μία από τις προκλήσεις που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε, καθώς ποικίλοι κίνδυνοι, όπως λ.χ. τα ransomware attacks, τα IoT attacks, τα phishing scams, συνεχώς εξελίσσονται, ενώ κατά την διάρκεια της πανδημίας η ασφάλεια του remote working αποτέλεσε μια πρόκληση, όπως εξάλλου ίσχυσε και για όλες τις υπόλοιπες επιχειρήσεις. Επίσης, προκλήσεις που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε είναι η υιοθέτηση νέων τεχνολογιών, όπως εφαρμογές IoT και biometrics, με τρόπο τέτοιο, ώστε να μην προκύπτουν ρίσκα σχετικά με την ασφάλεια, αλλά και εν γένει θέματα ιδιωτικότητας (privacy).
Η χρήση τεχνολογίας τεχνητής νοημοσύνης (AI) και Machine Learning σε προϊόντα cyber security είναι κάτι στο οποίο επενδύουμε ήδη και θα συνεχίσουμε, καθώς μας ενισχύει στην έγκαιρη αναγνώριση μιας κυβερνοεπίθεσης. Πέραν των διαθέσιμων τεχνολογιών, η ενίσχυση της ενημέρωσης και της ετοιμότητας του ανθρωπίνου δυναμικού της Fraport Greece σε θέματα κυβερνοασφάλειας είναι μέρος της στρατηγικής μας, καθώς θεωρούμε τον ανθρώπινο παράγοντα μέρος του ρίσκου αλλά ταυτόχρονα, μπορεί να αποτελέσει μέρος της άμυνας μας.

Πώς εκτιμάτε πως θα διαμορφωθεί το σκηνικό στην αεροδρομιακή κοινότητα και δη στο επίπεδο των αεροδρομιακών assets που διαχειρίζεται η Fraport Greece μεταπανδημικά;

Ένα πράγμα είναι βέβαιο: Η επανεκκίνηση του τουρισμού στην Ελλάδα θα λάβει χώρα μέσα από 14 ολοκαίνουργια και πλήρως αναβαθμισμένα αεροδρόμια. Οι καθυστερήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα έχουν δημιουργήσει καθυστερήσεις σε κρίσιμα υλικά hardware.
Αν και αυτό αναμένεται να εξομαλυνθεί, μέχρι τότε τα τμήματα IT&T έχουν και την ευθύνη για την επέκταση του κύκλου ζωής και την συντήρηση υλικού που κανονικά θα έπρεπε να έχει αποσυρθεί.

Τι ρόλο κατέχει ο επιβάτης στο πώς σχεδιάζετε τα επόμενα βήματα της αεροδρομιακής πραγματικότητας στην χώρα μας;

Αναμφίβολα, ο επιβάτης αποτελεί το κέντρο των προσπαθειών μας. Ήδη, τεχνολογίες “Walk in – Walk out”, καθώς επίσης και “zero touch” εμπειρίες, εφαρμόζονται σε αεροδρόμια του εξωτερικού και δη με πολύ θετικά αποτελέσματα. Σε αυτό το πλαίσιο, και με βάση τα best practices που έχουν προκύψει, θα τα αξιοποιήσουμε ως οδηγό και για τα 14 αεροδρόμια διαχείρισης της Fraport Greece.

Ποιο το ισχύον καθεστώς επί του θέματος «digital transformation» στην Fraport Greece και ποια η συμβολή του τομέα Τεχνολογίας / Πληροφορικής στον σχεδιασμό και την εκτέλεση / υλοποίηση συγκεκριμένων δράσεων και στρατηγικών;

Από την ίδρυσή της, η Fraport Greece είναι ένας digital εταιρικός οργανισμός. Δίχως να έχουμε εμπόδια και δεσμεύσεις που να συναρτώνται από την πιθανή ύπαρξη legacy συστημάτων, «αγκαλιάσαμε» από την πρώτη ημέρα τις τεχνολογικές. Προσπαθούμε να «ακούμε» τις ανάγκες των συνεργατών μας και στη συνέχεια να δημιουργούμε διαρκώς καινούριες λύσεις πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών, προκειμένου τα 14 αεροδρόμια να αποτελούν σημεία αναφοράς σε σχέση με τις τεχνολογικές λύσεις που προσφέρουν.
Εξάλλου, η αποστολή της Fraport Greece μπορεί συμβατικά να περιορίζεται στη διαχείριση των 14 Περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας μας, ωστόσο το σύστημα διαχείρισης έχουμε δημιουργήσει, έχει τη δυνατότητα να προσθέσει πολύ εύκολα νέες υποδομές. Αποτελεί ένα απολύτως ευέλικτο και απολύτως προσαρμόσιμο εργαλείο.

Ως τεχνολογικό στέλεχος μιας αναγνωρισμένης διεθνώς επιχείρησης διαχείρισης αεροδρομίων, ποια είναι η άποψη σας για την ψηφιοποίηση των πύργων ελέγχου (digital towers);

Oι ψηφιακοί πύργοι προσφέρουν περισσότερα εργαλεία ελέγχου, όπως η επαυξημένη πραγματικότητα (augmented reality), η αυτοματοποιημένη ανίχνευση αντικειμένων (automated object detection) και τα εικονικά δίκτυα ασφαλείας (virtual safety nets), τα οποία έρχονται για να υποστηρίξουν τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στο εξαιρετικά απαιτητικό έργο τους. Από το 2018, το γερμανικό αεροδρόμιο του Σααρμπρύκεν ελέγχει ψηφιακά- από μια απομακρυσμένη εγκατάσταση που εδρεύει 450 χιλιόμετρα μακριά, στη Λειψία- περισσότερες από 15.000 κινήσεις πτήσεων ετησίως. Αυτή τη στιγμή αποτελεί το μεγαλύτερο αεροδρόμιο παγκοσμίως, όπου οι καθημερινές δραστηριότητες ελέγχονται από απόσταση, ενώ δυο ακόμη αεροδρόμια της Γερμανίας αναμένεται να προστεθούν σε αυτή την εγκατάσταση. Το παράδειγμα της Γερμανίας φαίνεται ότι ακολουθούν -πλέον- και άλλα μεγάλα αεροδρόμια ανά την υφήλιο.

Οι ψηφιακοί πύργοι φέρνουν νέους και προηγμένους αλγόριθμους τεχνητής νοημοσύνης που συνδέουν όλα τα σχετικά δεδομένα, συμπεριλαμβανομένης της φωνής, προκειμένου να παρέχουν στους ελεγκτές ένα πολύ ευρύτερο φάσμα πληροφοριών, διευκολύνοντας αυτομάτως το έργο τους στην πράξη. Στον κλάδο της αεροναυτιλίας πολλοί συμφωνούν ότι οι απομακρυσμένοι ψηφιακοί πύργοι θα αυξήσουν την ασφάλεια των πτήσεων στο μέλλον, ενώ όλο και περισσότεροι ισχυρίζονται ότι μέσα στα επόμενα 15 χρόνια θα δούμε τεχνολογία απομακρυσμένου πύργου ελέγχου σε κάθε αεροδρόμιο παγκοσμίως. Στα μεγαλύτερα αεροδρόμια του κόσμου, οι ψηφιακοί πύργοι θα ξεκινήσουν να λειτουργούν περισσότερο ως υπηρεσία έκτακτης ανάγκης ή βελτίωσης της φυσικής όρασης των ελεγκτών με το μέλλον να προβλέπεται ευοίωνο.